“PSD2 leidt tot relevante klantinteracties”

“PSD2 leidt tot relevante klantinteracties”

by Ziptone
3 december 2018

Hoewel iets vertraagd gaat de ‘herziene richtlijn betaaldiensten’, PSD2, half 2019 in, waarop niet-banken toegang kunnen krijgen tot betaalgegevens van bankklanten. Naar verwachting zullen fintech-enablers op basis van deze financiële data persoonlijke klantprofielen gaan verhandelen. Dit levert rijke informatie op voor relevante klantinteracties. Los van deze concurrentie doen traditionele banken er goed aan te investeren in plugins, omdat bankapps hun beste tijd hebben gehad. Dat bleek recent tijdens Emerce Finance.

Het zijn de zogenaamde enablers die de aankopen en afschrijvingen van klanten gedetailleerd in kaart zullen gaan brengen. Maar daar is dan wel toestemming van de klant voor nodig.
Indien de klant instemt met een dergelijke analyse van zijn persoonlijke betaalgegevens, haalt deze enabler de gegevens op bij de bank, brengt daar ordening in aan (soms wel in 150 verschillende categorieën) en verhandelt die.

Plugins

Bart den Hollander van fintech-enabler Invers: “Er zit zoveel data in die gegevens die op allerlei momenten en manieren interessant en relevant kunnen zijn.” Bijvoorbeeld een advies om over te stappen, omdat de klant teveel voor zijn verzekering betaalt.
“Investeer niet in eigen online portalen, maar ontwikkel plugins voor een app die straks de standaard wordt.” Dat hield Patrick Sanwikarja van strategic design company Fabrique voor.

“Met PSD2 kunnen de gegevens van je betaalrekeningen bij verschillende aanbieders worden ingeladen in één allesomvattende, bank agnostic app. Denk aan Spotify, maar dan voor je financiële zaken. Al je communicatie met je bank of verzekeraar verloopt vervolgens binnen deze app.” Het gebeurt nu al in Spanje met de app Fintonic, waarmee klanten schadeclaims van A tot Z kunnen afhandelen.

Vooral kansen

PSD2 biedt vooral kansen, zo valt de strekking samen te vatten. Den Hollander: “Doordat je beschikt over alle financiële gegevens van een klant, heb je direct inzicht in zijn financiële positie. Een hypotheekaanvraag bijvoorbeeld kan hierdoor veel sneller worden beantwoord. Het mag duidelijk zijn dat geldverstrekkers veel interesse tonen voor het werk van de enablers.

Samenwerking

Volgens Nieke Martens, hoofd van het Digital Hub bij het Digital Transformation Office van de Rabobank, is een ecosysteem met startups ‘randvoorwaardelijk’ voor de toekomst van bankverzekeraars.
“Traditionele financiële dienstverleners kiezen steeds vaker voor een samenwerkingsstrategie.” De grootbanken hebben het bereik, de fintechs, door samenwerking met enablers, brengen de nieuwe ideeën in. “Dat levert niet alleen toegang tot nieuwe tech op, maar zorgt ook voor wendbaarheid en een frisse wind in de organisatie. Het gaat erom dat je gezamenlijk problemen van klanten oplost.”

 

Lees ook DNB: “VEEL ONBEKEND OVER NIEUWE BANKENREGELS”

Customer Experience
Top