19 mei 2026
Wout, de chatbot van de Nederlandse politie, is tijdelijk uitgezet. De chatbot begon over antisemitisme te praten toen burgers vroegen hoe ze aangifte konden doen van discriminatie tegen Palestijnen.
Het offline halen van de chatbot is door de politie aan dagblad De Telegraaf bevestigd. Er zijn geen concrete voorbeelden gegeven van dialogen. Onduidelijk is, aldus de politie, waarom de chatbot over antisemitisme begon te praten. Chatbot Wout werkt met een vaste kennisbank en wordt niet door een LLM aangedreven. Het beheer van antwoorden geschiedt handmatig.
(De Telegraaf)
Customer Experience


