Pegasystems introduceert Pega Agent Experience (kortweg Pega AgentX), als een dynamische motor voor agent-orkestratie, die AI-agents stapsgewijs aanstuurt en begeleidt.
Volgens Pega hebben organisaties moeite om AI-agents goed te beheren en te zorgen dat ze zich niet onvoorspelbaar gaan gedragen. Daarnaast is het een uitdaging om AI-agents goed te laten werken. Pega AgentX transformeert elke Pega-workflow in een krachtige automatiseringsmachine die niet alleen klantgesprekken aan de voorkant leidt, maar ook de juiste agents aanstuurt om administratieve taken aan de achterkant efficiënt af te handelen. Pega AgentX begeleidt agents stap voor stap bij het verwerken van orders, het actualiseren van klantgegevens en het indienen van verzoeken.Â
De AI-agents – uit eigen stal of die van Pega – worden vanuit een centrale oplossing beheerd. Processen zijn hierdoor consistent, voorspelbaar en audit-proof, zelfs in de meest complexe omgevingen. Ook kan Pega Agent Experience de prestaties van AI-agents verbeteren door automatisch de beste workflow uit beschikbare opties te kiezen.
Volgens Pega kunnen taken die normaalgesproken menselijke interventie vereisen, volledig geautomatiseerd worden afgehandeld. Dat geldt ook voor complexe processen zoals verzekeringsacceptatie of afhandeling van betalingsgeschillen. Dankzij ingebouwde governance biedt AgentX controle en transparantie. Dit voorkomt risico’s en maakt het veilig om ook externe agents te gebruiken binnen kritische processen.
Iedereen kan zelf de mogelijkheden van Pega AgentX uitproberen door in te loggen op Pega GenAI Blueprint (www.pega.com/blueprint). Daar kunnen gebruikers snel en intuïtief een nieuwe workflow ontwerpen en zien hoe Pega AgentX agent-achtige gesprekken levert via spraak- en tekstkanalen. (Pegasystems)