Patiënten vinden huisarts moeilijker bereikbaar

Patiënten vinden huisarts moeilijker bereikbaar

by Ziptone
20 maart 2023

Bijna één op de drie patiënten merkt dat hun huisarts het afgelopen jaar slechter bereikbaar of toegankelijk is geworden. De praktijk is telefonisch moeilijk te bereiken en patiënten moeten soms dagenlang wachten voordat ze bij de huisarts terecht kunnen. Dat blijkt uit onderzoek van de Patiëntenfederatie Nederland onder ruim 12.000 mensen die aangesloten zijn bij het eigen Zorgpanel Het onderzoek is daardoor niet representatief; binnen de groep respondenten is de gemiddelde leeftijd 66 jaar en 85% van de deelnemers heeft een chronische aandoening.

Verminderde bereikbaarheid

Ongeveer 34% van de 12.374 deelnemende respondenten van het Zorgpanel heeft de afgelopen jaren een verandering in bereikbaarheid ervaren, waarvan ongeveer een derde een negatieve. Bij een zelfstandig werkende huisarts ervaren de deelnemers de minste verandering in bereikbaarheid en toegankelijkheid van de huisarts. Bij gezondheidscentra, waar verschillende soorten zorgverleners samenwerken merken deelnemers de meeste verandering in bereikbaarheid/toegankelijkheid van de huisarts. Respondenten geven met name de volgende soorten ervaringen aan: het is moeilijker om een afspraak te maken; het is moeilijker om de eigen huisarts te kunnen spreken; het is drukker/er is minder tijd; er zijn lange(re) wachttijden en de praktijk is telefonisch slechter bereikbaar.

Verminderde bereikbaarheid

Bron: Patiëntenfederatie

Digitaal contact

De Patiëntenfederatie is fervent voorstander van het snel door-ontwikkelen van digitaal contact met de huisarts. Denk aan het inplannen van afspraken, het doorontwikkelen van Thuisarts.nl, maar ook het online beoordelen van iets waar een patiënt zich zorgen over maakt. De ene praktijk is daar al verder in dan de andere: “Fysiek contact met de huisarts moet voor een patiënt altijd mogelijk blijven, maar voor veel vragen of kwaaltjes leent contact via een beveiligde chat of e-mail zich ook goed,” aldus Dianda Veldman, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland. “De tijd die een huisarts daarmee bespaart, kan hij of zij besteden aan patiënten die dat echt nodig hebben.” (Patiëntenfederatie)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top