Onder de naam AMP en ondersteund door een recente series-B investeringsronde van 66 miljoen dollar (uit april dit jaar) heeft Parloa zijn eerste generatieve AI-platform voor contactcenters gelanceerd.
Het bedrijf claimt daarmee volledig dynamische en autonome agents te kunnen leveren, die bovendien gepersonaliseerde diensten moeten kunnen leveren in iedere gewenste taal en gedurende 24×7. “Parloa AMP maakt interacties tussen klantcontactcenters en persoonlijke agents net zo eenvoudig als praten met een vriend”, aldus Malte Kosub, CEO van Parloa.
Volgens het bedrijf zijn traditionele menselijke en virtuele agents van klantcontactcentra getraind om specifieke, op regels gebaseerde scripts te volgen. Die bieden volgens Parloa te weinig ruimte om empathie te tonen. De agents van Parloa AMP maken gebruik van de nieuwste modellen van Microsoft Azure OpenAI Service. Daarmee zijn ze goed schaalbaar. De persoonlijke agents van AMP worden getraind met GenAI-gebaseerde instructies in natuurlijke taal in plaats van op regels gebaseerde dialoogscripts. Daarbij wordt ook gebruik gemaakt van GPT-4o.
Parloa heeft in de VS twee launching customers voor de AMP-oplossing. Het gaat om ibex, een toonaangevende wereldwijde leverancier van business process outsourcing en AI-aangedreven customer engagement technologie-oplossingen, en Waterfield Tech, een wereldwijde leider in customer experience oplossingen. Daarnaast biedt Parloa realtime spraakvertaling aan. Klanten die het contactcenter bellen, kunnen in de taal van hun voorkeur spreken en een menselijke agent kan in realtime reageren zonder dat ze die taal vloeiend spreken of zelfs beheersen, aldus het bedrijf.