Nu.nl stelt vast dat verschillende internetproviders het onmogelijk maken om op dezelfde manier op te zeggen als waarop je het internetabonnement bent aangegaan. Die mogelijkheid is wel wettelijk verplicht.
Bij onder andere Delta, Caiway, Freedom Internet, Jonaz, SKP en SKV kun je op dezelfde manier opzeggen als je het abonnement bent aangegaan. Zes van de vijftien door NU.nl onderzochte providers presenteren op hun website alleen de mogelijkheid om telefonisch op te zeggen, waaronder Odido. Odido belooft die mogelijkheid wel te gaan toevoegen. Ziggo en KPN hebben informatie ober hoe je online kunt opzeggen goed verstopt. Ze sturen aan op telefonisch contact opnemen met de klantenservice. Mensen die hun abonnement bij KPN willen opzeggen, worden op de website een systeem met vragen ingelokt. Via dat systeem komen ze uit op een pagina waar alleen informatie over telefonisch opzeggen staat.
KPN komt met irrelevante argumenten waarom klanten telefonisch zouden moeten opzeggen. Zo zou de “soms” identiteit van de klant moeten worden geverifieerd voor de opzegging en zouden veel klanten een voorkeur hebben voor telefonisch opzeggen “omdat ze dan ook meteen de bevestiging hebben dat hun opzegging goed is verwerkt”, aldus een woordvoerder tegen Nu.nl.
Volgens de ACM is hoe dan ook het sturen van een e-mail voldoende voor een rechtsgeldige opzegging. (Nu.nl)