VNG stelt via het ministerie van BZK opnieuw een subsidie beschikbaar voor KISS, het klantcontactprogramma dat door een aantal gemeenten wordt ontwikkeld. KISS krijgt net als acht andere pilots een subsidie van 200.000 euro. Eerder werden al enkele honderdduizenden euro’s in de eerste ontwikkelfase gestoken.
De acht uiteenlopende pilotprojecten scoorden het hoogst op de criteria meerwaarde, eenvoud en haalbaarheid. De pilots kenmerken zicht door innovatie, digitalisering, arbeidsbesparend werken en digitaal vakmanschap. De 8 pilotprojecten sluiten aan bij de uitgangspunten van de Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS). Het is de bedoeling dat de oplossingen eind dit jaar door ruim 100 gemeenten worden hergebruikt.
Voor de ontwikkeling van KISS hebben acht samenwerkende gemeenten (Utrecht, Deventer, Enschede, Zwolle, Haarlemmermeer, Kampen, Oost Gelre en Emmen) de handen ineengeslagen. Deze gemeenten hebben een beroep gedaan op een innovatiebudget van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Daarnaast hebben de gemeenten zelf een bijdrage geleverd voor de eerste ontwikkelfase van KISS. Het innovatiebudget kwam neer op 150.000 euro; het startbudget kwam samen met een eerste inleg van de gemeenten neer op 200.000 euro. Daarna hebben gemeenten nog 100.000 ingelegd.
Naast KISS, dat in 2023 werd opgestart, heeft ook een pilot van Venray gericht op klantcontactinnovatie een subsidie gekregen.
De VNG ondersteunt hen daarbij door actief mee te denken, expertise in te brengen en verbindingen te leggen met andere gemeenten. De VNG maakt daarnaast de resultaten zichtbaar via congressen, webinars en artikelen.
(Digitale Overheid, Ziptone)
Technologie


