Ontslag Customer Assistance Center Mercedes-Benz: “tweemaal transitievergoeding”

Ontslag Customer Assistance Center Mercedes-Benz: “tweemaal transitievergoeding”

by Ziptone
3 april 2023

Het eerder aangekondigde ontslag van 380 klantenservice-medewerkers bij het Customer Assistance Center van Mercedes-Benz in Maastricht leidt tot acties van FNV komende dinsdag, aldus FNV-bestuurder Elly Heemskerk op stadszender RTV Maastricht (zie video onder).

Mercedes-Benz heeft afgelopen jaar 15 miljard euro winst gemaakt, zegt Heemskerk. Daarom zouden nut en noodzaak van het massaontslag ontbreken. Ook is er werk in overvloed: het bedrijf krijgt volgens Heemskerk niet alle vacatures vervuld. Binnen Mercedes-Benz moet de OR nog advies uitbrengen over de reorganisatieplannen. Het bedrijf wil de banen verplaatsen naar Teleperformance in Griekenland.

Heemskerk zegt ook dat Mercedes-Benz de medewerkers een vaststellingsovereenkomst wil aanbieden, waarmee benodigde toestemming van het UWV voor collectief ontslag wordt omzeild. Mercedes-Benz, uitgenodigd voor de uitzending maar niet aanwezig, heeft via een schriftelijke reactie aan RTV Maastricht laten weten een “boven-marktconforme regeling” te willen aanbieden, die onder andere bestaat uit tweemaal de transitievergoeding (ter hoogte van 1/3 maandsalaris per gewerkt jaar). Volgens Heemskerk is die factor 2,0 juist het minimum wat zij tegenkomt in de contactcenterbranche. De inzet van de medewerkers is minimaal factor 2,5.

De actiebereidheid onder medewerkers neemt toe, zegt Heemskerk, en FNV start dinsdag 4 april met een ontbijtactie. (Ziptone/RTV Maastricht)

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top