7 oktober 2016 – Het aantal mobiele aankopen staat op het punt het aantal desktopaankopen in te halen. Dat meldt Criteo S.A., specialist op het gebied van performancemarketing, in zijn State of Mobile Commerce Report H1 2016. In dit onderzoeksrapport over het eerste halfjaar van 2016 blijkt dat bijna de helft (45 procent) van de verkopen van Nederlands grootste onlineretailers plaatsvond via een mobiel device. In Japan en het Verenigd Koninkrijk is dit omslagpunt reeds bereikt en gebeuren online verkopen vaker via mobiele devices dan via de desktop. De meeste mobiele aankopen worden in de fashionsector gedaan (42 procent), maar de categorieën home en sportartikelen zijn met een jaar-op-jaargroei van respectievelijk zestien en veertien procent hard op weg deze sector in te halen. Verder blijkt uit het onderzoek dat steeds meer mobiele aankopen plaatsvinden via een smartphone; de tablet is juist steeds minder populair. Het merendeel van de smartphoneaankopen gebeurt vooralsnog op Android-devices, maar met een jaar-op-jaargroei van 55 procent is het niet onwaarschijnlijk dat de iPhone dit snel inhaalt.
Uitgebreide apps zorgen voor hogere uitgaven
Ook op wereldwijd niveau verandert het shoppinggedrag. Bij retailers met een uitgebreide mobiele app was in het tweede kwartaal van 2016 54 procent van hun mobiele transacties in-app-gegenereerd: een toename van 47 procent ten opzichte van 2015. Via apps worden veel meer aankopen voltooid dan via andere online-shopkanalen en convergeren drie keer zoveel shoppers dan via een mobiele websites. Met een gemiddelde van 127 dollar dat in-app werd uitgegeven, versus 100 dollar op desktop en 91 dollar op mobiele websites, zagen mobiele apps voor het eerst hogere waarden dan op de overige onlinekanalen. Retailers met de meest doorontwikkelde mobiele apps genereren negentig procent meer conversies dan opkomende retailers.
Het State of Mobile Commerce Report wordt sinds 2014 gepubliceerd en analyseert trends in mobile commerce om marketeers inzicht te geven in onlinekoopgedrag. Voor het rapport in 2016 analyseerde Criteo transactiedata van meer dan 3.300 onlineretailers die per jaar zo’n 1,7 miljard onlinetransacties voor hun rekening nemen.
Bekijk volledige onderzoek: State of Mobile Commerce Report H1 2016.