Onderzoek ACM: consumenten weten weinig over garantie

Onderzoek ACM: consumenten weten weinig over garantie

by Ziptone
10 september 2025

acmDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet een sterke stijging van het aantal meldingen over garantiekwesties. In de eerste helft van 2025 is hierover al bijna net zoveel gemeld (3.500 meldingen) als in heel 2024 (3.900 meldingen).

 

Consumenten klagen vooral dat hen wordt verteld dat ze na twee jaar nergens meer recht op hebben. Uit consumentenonderzoek van de ACM – uitgevoerd onder ruim 1.800 Nederlanders – blijkt bovendien dat twee derde van de respondenten niet weet dat je na twee jaar nog recht op garantie kan hebben. Uit het consumentenonderzoek van de ACM blijkt ook dat veel mensen (41%) het ongemakkelijk vinden om te klagen over een kapot product. Vooral jongeren geven aan dit moeilijk te vinden. Vaak weten consumenten ook niet bij wie ze moeten aankloppen. Een kwart denkt onterecht dat het de fabrikant is in plaats van de verkoper.

Respondenten die wel gebruikmaakten van hun garantierecht, geven in het onderzoek aan dat dit doorgaans positief verliep.

Om consumenten bewust te maken over hun rechten, opent de ACM deze week een pop-up garantiewinkel op Utrecht Centraal Station, als start van een voorlichtingscampagne over garantie. De officiële opening vindt plaats op woensdag 10 september.

Wettelijke garantie: technische levensduur leidend

Wettelijke garantie, zo zegt de ACM, betekent dat een product moet meegaan zolang je dat redelijkerwijs mag verwachten. Daar is in Nederland geen vaste termijn voor. Gaat een aankoop te snel kapot en is dat niet je eigen schuld, dan moet de verkoper het product kosteloos repareren, vervangen of (deels) vergoeden. Eventuele extra kosten, zoals onderzoek of verzending, zijn ook voor de verkoper.

Wanneer consumenten aanvullende garantie kopen of krijgen van de verkoper of fabrikant (verkopers- en fabrieksgarantie), moet dit iets extra’s toevoegen bovenop de wettelijke garantie.

Het benutten van je garantierecht is niet alleen financieel voordelig, maar het kan ook bijdragen aan een lagere milieubelasting, stelt de ACM. Door producten te laten repareren of onderdelen te vervangen in plaats van direct nieuw aan te schaffen, wordt verspilling tegengegaan en de levensduur van apparaten verlengd. (ACM)

Lees ook: Contactreductie? Niet bij het contactcenter van de ACM
In de economie kan van alles fout gaan. Denk aan gekochte producten die nooit geleverd worden of bedrijven die zich schuldig maken aan oneerlijke concurrentiepraktijken. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt op dit soort zaken toezicht. Hun contactcenter is daarbij onmisbaar. “Voor ons is ieder signaal en elke vraag belangrijk.” Deel 20 in de serie over niet-alledaagse contactcenters. Lees meer

Follow by Email
Facebook
X (Twitter)
Whatsapp
LinkedIn
Share
Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top