Offshoring klantcontact Suriname: één melding bij AP over mogelijk dataprobleem

Offshoring klantcontact Suriname: één melding bij AP over mogelijk dataprobleem

by Ziptone
7 februari 2025

briefDe Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft vorige maand een brief naar de Klantenservice Federatie gestuurd. Hiermee wil de AP wijzen op specifieke onderdelen in de AVG die van belang zijn als bedrijven gebruikmaken van een callcenter dat buiten de Europese Economische Ruimte (EER) is gevestigd. Ook is er één melding ontvangen over mogelijke problemen bij de gegevensbescherming.

 

De brief is op 23 januari naar de Klantenservice Federatie verzonden. De KSF heeft de ontvangst van de handreiking van de AP bevestigd en de bijlage van de brief [pdf] doorgestuurd naar haar leden.

Aanleiding voor de brief en de handreiking zijn signalen die de toezichthouder heeft ontvangen over organisaties in de klantcontactbranche die gebruik zouden maken van een callcenter dat buiten de Europese Economische Ruimte (EER) is gevestigd, aldus Quinten Snijders, woordvoerder bij de AP.

Met die ‘signalen’ doelt de toezichthouder op berichten in de media over offshoring van klantcontact naar bijvoorbeeld Suriname. “Met offshoring van klantcontact gaan er persoonsgegevens vanuit de Europese Economische Ruimte naar een land daarbuiten. Dat kan alleen als er voldoende waarborgen zijn om die gegevens te beschermen,” legt Snijders uit.

Eén signaal over mogelijk probleem

Bij de AP is bovendien één signaal binnengekomen dat het bij een bedrijf mogelijk niet op orde zou zijn, aldus Snijders. De AP doet verder geen mededelingen over de inhoud van signalen, of over de vraag wie die signalen aanbrengt. Ook over de vraag of de AP een onderzoek start naar aanleiding van dit signaal kan de AP geen mededelingen doen. De AP heeft deze melding niet bekend gemaakt bij de KSF toen de brief werd verzonden.

“Het leek ons goed om de sector op de risico’s te wijzen van het verplaatsen van hun klantenservice naar landen buiten de EER. De AP heeft namelijk naast een handhavende, ook een voorlichtende functie. Op deze manier helpen wij bedrijven en hun klanten. Vandaar de brief naar de Klantenservicefederatie,” zegt Snijders. (Ziptone/Erik Bouwer)

 

Correcties en aanvullingen
De AP geeft desgevraagd aan zij de melding niet bekend heeft gemaakt bij de KSF toen de brief aan de KSF werd verzonden.
Dit is toegevoegd aan het oorspronkelijke artikel.

Follow by Email
Facebook
X (Twitter)
Whatsapp
LinkedIn
Share
Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top