Nieuwe driejarige cao voor Facilitaire Contactcenters een feit

Nieuwe driejarige cao voor Facilitaire Contactcenters een feit

by Ziptone
28 oktober 2024

caoDe Werkgeversvereniging van Facilitaire Contactcenters (WFC) heeft een akkoord bereikt met vakorganisaties FNV, CNV en Qlix over de nieuwe 3-jarige cao voor Facilitaire Contactcenters.

 

De leden van de drie bonden zijn akkoord; de nieuwe cao treedt op 1 januari 2025 in werking. Er wordt gewerkt aan een algemeen verbindendverklaring.

Volgens Robin Jansen, voorzitter van de WFC en voormalig ceo van Yource, geeft de driejarige cao “rust en duidelijkheid aan onze medewerkers, de leden van de WFC en aan onze klanten en daar mogen we trots op zijn.”

FNV: we zijn er nog niet

“Met deze cao worden stappen gezet in de goede richting, maar we zijn er nog niet,” aldus Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters. “Veel van hen kunnen maar moeilijk rondkomen en zijn oververtegenwoordigd in de schuldsanering. Dit akkoord geeft hen wel meer financiële ademruimte en zekerheid voor de toekomst. De afbouw van de jeugdschalen zorgt ervoor dat jonge werknemers sneller een volwaardig loon verdienen, wat bijdraagt aan een eerlijke beloning voor al het werk in de sector. Op inhoud hebben we nog stappen te zetten; onze gezamenlijke aanpak geeft vertrouwen voor de toekomst.”

CNV: stap vooruit

Roderik Mol (CNV) geeft aan dat partijen met deze cao een stap vooruitzetten in de verdere ontwikkeling van de arbeidsvoorwaarden binnen de sector. “Naast loon en pensioen worden ook op het gebied van gezondheid en veiligheid stappen gezet. Door de invoering van de Code Verantwoord Marktgedrag worden ook andere spelers in de keten betrokken. Ik hoop te bereiken dat klantenservice medewerkers minder als kostenpost gezien worden en meer erkend worden en trotser worden op hun beroep want dat verdienen ze.”

Qlix: beter salarisperspectief

Namens Qlix reageert Ron Harmsen: “Uit de cao-afspraken leid je zonder meer de waardering van werkgevers voor hun medewerkers af. Met een beter algemeen salarisperspectief, de herinvoering van extra salarisontwikkeling op basis van de individuele beoordeling en natuurlijk de verbeteringen in de pensioenregeling worden vooral de trouwe medewerkers beter beloond. En dat is goed nieuws voor medewerkers én de branche!” De cao-voorstellen werden “nagenoeg unaniem” goedgekeurd door de leden van Qlix, aldus Ron Harmsen tegen Ziptone.

De WFC (Werkgeversvereniging Facilitaire Contactcenters) bestaat uit Yource, Teleperformance, Concentrix NL, Vanad Group, Majorel, Conduent, WEngage, Foundever, Transcom, Custom Connect, Soleo, Continuum, DIRECT Klantcontact en ETB Support Solutions. (WFC)

Follow by Email
Facebook
X (Twitter)
Whatsapp
LinkedIn
Share
Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top