De NVB, Nederlandse Vereniging van Banken, pleit voor aanpassingen in de Telecomwet, zodat het mogelijk wordt om te controleren of klanten telefonisch in gesprek zijn als er overboekingen plaatsvinden. Met die controleslag zouden banken criminelen de pas kunnen afsnijden.
Het is een mogelijkheid die in het Verenigd Koninkrijk al mogelijk is, maar in Nederland zit de Telecomwet in de weg. De NVB wijst erop dat de combinatie grote overboekingen en telefonisch in gesprek zijn van toepassing is bij 75% van de bankhelpdeskfraude of spoofing. Die leidt jaarlijks tot tientallen miljoenen euro’s aan schade en 10.000 slachtoffers.
Banken hebben al voorzieningen getroffen in hun apps, zoals check het gesprek. Daarmee kan gecontroleerd worden of de bankmedewerker ook echt van de bank afkomstig is. Die ingreep heeft het aantal gevallen van helpdeskfraude bij ING met 43 procent laten afnemen.
Oplichters maken voor hun outbound calls gebruik van nummers die lijken op die van banken. Om de nummers echt te kunnen monitoren, willen banken inzage in het actuele gebruik van nummers, zodat bekeken kan worden of de rekeninghouder telefonisch in gesprek is, en of het gesprek uit het buitenland komt. (NVB)