Minister Hoekstra van Financiën gaat – als onderdeel van de reorganisatie van de Belastingdienst – ook de Belastingtelefoon aanpakken. Hoekstra heeft dit bekend gemaakt in een brief aan de Tweede Kamer. Volgens Hoekstra staat de Belastingdienst onder druk. Zo is het vertrouwen geschaad, staat de dienstverlening onder druk en is het lastig om nieuw beleid adequaat en tijdig te implementeren. Met name de staat van de ICT baart zorgen. Er zijn 900 applicaties die een rem op vernieuwing vormen. Hoekstra kondigt evenwel geen programma aan voor rationalisatie of modernisering van dit IT-landschap.
De Belastingtelefoon, voor veel mensen het eerste contact met de Belastingdienst, is slecht bereikbaar en werkt niet naar behoren. Er is op korte termijn in ieder geval extra capaciteit toegevoegd. Hoekstra kondigt aan dat hij een externe partij zal vragen te adviseren hoe er een fundamentele transformatie bij de Belastingtelefoon tot stand kan komen teneinde burgers en bedrijven beter en effectiever te woord te kunnen staan.
Customer Experience


