Microsoft wil honderden miljoenen dollars besparen op customer support

Microsoft wil honderden miljoenen dollars besparen op customer support

by Ziptone
1 augustus 2024

customer supportMicrosoft ligt op koers om honderden miljoenen dollars te besparen op de eigen customer support en contactcenter operatie. Dat heeft topman Satya Nadella gezegd tijdens de persconferentie over de laatste kwartaalresultaten van Microsofts fiscale jaar 2024.

 

Nadella noemt Dynamics als voorbeeld van een business applicatie die volledig wordt getransformeerd door de toevoeging van GenAI. Juist daar zit het besparingspotentieel voor customer care, aldus Nadella.

Analisten stelden kritische vragen over de enorme investeringen van Microsoft in AI-diensten en -modellen, waarbij de terugverdiencapaciteit niet onderbouwd wordt.

Ook de cijfers van Meta roepen vergelijkbare reacties op, zo stelt het FD. Beleggers zijn bang dat grote techbedrijven te veel geld in de ontwikkeling van nieuwe grote taalmodellen steken, terwijl die misschien niet tot betere prestaties leiden.

Volgens Nadella groeit het Copilot SaaS-aanbod van Microsoft echter “sneller dan iedere andere vorige generatie software die we als suite in M365 hebben gelanceerd.”

Bij Meta waarschuwde cfo Susan Li dat van Meta’s investeringen in AI tot nu toe nog weinig is te zien in de winst- en verliesrekening. Volgend jaar wordt dat anders, aldus het FD: de afschrijvingen die het concern moet doen op de vele extra servers en chips die het de afgelopen twee jaar aanschafte, zullen volgens Li dan aanzienlijk bijdragen aan de groei van de uitgaven.

De Meta-divisie Reality Labs, waar onder meer de slimme Ray-Ban-bril wordt gemaakt, presteert overigens slecht bij beleggers. Het onderdeel verloor in drie maanden tijd 4,5 miljard aan waarde, 22% meer dan een jaar geleden. (Ziptone, Microsoft, FD)

Technologie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top