Consumentenprogramma Radar onderzocht of consumenten beleefd omgaan met chatbots. Uit een poll bleikt dat de meerderheid geen ‘alsjeblieft’ gebruikt bij het stellen van vragen. Ook ‘dankjewel’ blijft vaak achterwege.
De poll bestond uit drie vragen: of je een chatbot groet voordat je een vraag stelt, of je alsjeblieft gebruikt in je vraag en of je dankjewel zegt als je antwoord hebt gekregen. Er reageerden 1.447 consumenten. 20 procent van hen geeft aan nooit chatbots te gebruiken.
De helft van de respondenten geeft aan niet te groeten, 15 procent zegt dit wel te doen. Een ruime meerderheid (67 procent) gebruikt geen beleefdheidsvorm zoals ‘alsjeblieft’ bij het stellen van een vraag. Slechts 7 procent stelt vragen waarin ze alsjeblieft gebruiken. Wanneer een chatbot de vraag heeft beantwoord, zegt 23 procent van de deelnemers dankjewel. 46 procent doet dit niet.
“Bedankt is voor mij de bevestiging aan het systeem dat ik wat aan het antwoord heb”, zegt een van de respondenten. Een ander zegt: “De chatbox heeft een voornaam, dus weet nooit zeker of er een echt persoon achter de chatbox zit, of een apparaat.” Voor sommige deelnemers aan de poll telt mee dat de chatbot zelf ook vriendelijk overkomt. Maar veel anderen zeggen “ik praat niet met computers” of “beleefdheid is flauwekul”.
Ook geven veel respondenten aan dat ze een chatbot niet bedanken omdat ze simpelweg ontevreden zijn met het antwoord. “Meestal krijg ik geen antwoord op mijn vraag, maar een algemeen antwoord wat nergens op slaat”, vertelt iemand bijvoorbeeld. (Radar)