Medewerkers contactcenters willen meer loon, KSF pleit voor ‘goede beloning’

Medewerkers contactcenters willen meer loon, KSF pleit voor ‘goede beloning’

by Ziptone
8 juli 2022

Callcentermedewerkers stonden afgelopen dinsdag voor de deur bij Webhelp in Ede om hun wensen voor een betere cao te overhandigen. Ze pleiten voor een behoorlijk salaris en fijne arbeidsomstandigheden. Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters, zegt tegen Trouw: “Het is een zwaar beroep en de mensen hebben er steeds meer taken bijgekregen sinds de coronaperiode. Terwijl hun werkgevers recordwinsten boeken, beheren callcentermedewerkers tegenwoordig de hele klantenservice van grote bedrijven.”

Vooral het werk van deze zogeheten facilitaire callcentermedewerkers moet beter worden beloond, vindt Heemskerk, maar daar voelt de Werkgeversvereniging Facilitaire Contactcenters voorlopig niets voor. Heemskerk: “Ons eindbod is afgewezen dus het cao-overleg ligt stil.”

KSF-directeur Roel Masselink sluit zich hierbij aan: “Klantcontactmedewerkers zijn de ogen en oren van organisaties. Daar hoort een goede beloning bij.” Wat dat concreet zou moeten betekenen voor de cao, geeft de KSF niet aan.

Aanbod werkgevers: 0,5% loonsverhoging

De ongeveer 42.500 Nederlandse callcentermedewerkers die vallen onder de cao voor contactcenters vinden dat ze onderbetaald worden en eisen minimaal 14 euro per uur. Dat komt volgens de vakbond in veel gevallen neer op een loonsverhoging van rond de 40 procent. FNV geeft aan bij Trouw dat de callcenters niet verder willen gaan dan een loonsverhoging van 0,5 procent. Dat eindbod komt neer op een verhoging van 5 cent per gewerkt uur: van 10,29 euro naar 10,34 euro bruto. Daarmee zijn beide partijen sinds 1 mei, toen ook al acties waren bij contactcenters, nauwelijks tot elkaar gekomen. ‘Wij staan al te lang in de wacht’, was toen de boodschap.

WFC: “Te grote stap”

Ronald van Schijndel, bestuursvoorzitter van Webhelp en medeonderhandelaar namens de contactcenters, erkent dat er nog een kloof gaapt tussen de vakbond en werkgevers. “Tegelijkertijd zijn wij ons ervan bewust dat we alles uit de kast moeten trekken om personeel te werven en te behouden. Daar hoort zeker ook een goed salaris bij en dat wordt hier en daar ook al geboden. Maar de stap die de vakbond nu wil maken is een te grote stap.”

“Met een stuiver extra gaan we natuurlijk niet akkoord”, zegt Heemskerk van FNV. “Als werkgevers niet minimaal de inflatie volgen en meer respect tonen voor hun medewerkers volgen er meer én fellere acties.” De vraag is nu of de werkgevers alsnog gehoor geven aan de oproep van de KSF en gaan komen met een tegenbod. (Trouw)

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Top