Donderdag 30 januari is Marion V. van den Brink overleden. Van den Brink was lange tijd een bekend gezicht in de Nederlandse callcentersector.
 Â
Marion van den Brink was sinds begin jaren 90 werkzaam in het vakgebied klantcontact en van 2004 tot 2015 in de rol van zelfstandig adviseur onder de vlag van VDB Interim.
Van den Brink was zeer actief in de sector. Naast haar werk als adviseur schreef ze meerdere boeken, gaf ze trainingen en was ze als jurylid nauw betrokken bij de Nationale Contact Center Awards (NCCA), die georganiseerd werden door BBP. Ook was ze meerdere jaren jurylid van de verkiezing voor de Contactcentermanager van het Jaar.
De zichtbaarheid van Van den Brink leidde tot een vermelding in de top vijf van een (eenmalige) lijst van 50 toonaangevende vrouwen in klantcontact, in 2006 opgesteld door TeleCommerce Magazine (de voorloper van CustomerFirst).
In 1997 werkte Van den Brink mee aan het Handboek CTI, twee jaar later verscheen ‘Implementatie en optimalisatie van het contactcenter’, wat destijds kon worden beschouwd als een eerste handboek voor de Nederlandse klantcontactmanager. In 2003 verscheen dat boek als geheel herziene versie opnieuw onder de titel ‘De opzet, implementatie en organisatie van een callcenter.
Haar laatste boek, ‘Op weg naar het hart van de klant’ (uit 2011, Van den Brink was toen 25 jaar werkzaam in klantcontact) bevatte interviews met 25 toonaangevende managers die zich uitspreken over het moderne omnichannel contactcenter.
Naast en na haar werkzame leven in het vakgebied klantcontact was ze lange tijd zeer actief voor de Rotary. Sinds 1993 was ze aangesloten bij Rotary Op Seyst in Zeist, waar ze in 2014 het gouverneurschap van 75 Rotary Clubs op zich nam.
Marion van den Brink werd 74 jaar. (Ziptone)