Sebastian Siemiatkowski ceo van Klarna, stelt dat zijn bedrijf een jaar geleden kon stoppen met het aannemen van personeel omdat het investeerde in kunstmatige intelligentie die het werk doet van honderden medewerkers in het bedrijf.
De financiële dienstverlener heeft het afgelopen jaar het personeelsbestand in die periode zien dalen met 22% tot 3.500, voornamelijk door verloop, zei Siemiatkowski in een interview met Bloomberg Television in New York. Het bedrijf heeft nu ongeveer 200 mensen die AI gebruiken voor hun kerntaken, zei hij.
Volgens Siemiatkowski scharen medewerkers zich collectief achter het doel om zoveel mogelijk AI-efficiëntie in te zetten. “We gaan een deel van de verbeteringen die de efficiëntie die AI biedt geven door het tempo waarin de salarissen van onze werknemers stijgen te verhogen.”
Klarna zei eerder dit jaar dat zijn AI-assistent, die wordt aangedreven door OpenAI, het werk doet van 700 fulltime klantenservice-agents. Siemiatkowski denkt dat AI uiteindelijk alle werknemers kan vervangen.
Het bedrijf diende vorige maand vertrouwelijk een conceptregistratieverklaring in bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission voor een beursgang. Klarna, met wereldwijd 85 miljoen klanten, is snel aan het uitbreiden in de VS en wil uiteindelijk een bank worden in het land, vergelijkbaar met hoe het opereert in Europa, aldus Siemiatkowski. (Bloomberg)