“Klantenservice-medewerkers van bedrijven worden onder druk gezet om data te stelen”

“Klantenservice-medewerkers van bedrijven worden onder druk gezet om data te stelen”

by Ziptone
13 april 2023

Klantenservicemedewerkers van bedrijven worden onder druk gezet om data te stelen – en dit heeft ook bij Vattenfall gespeeld. Dat meldt Vattenfall in een bericht op de website van het bedrijf. De energieleverancier heeft vorig jaar oktober te maken gehad met een datalek door datadiefstal en heeft recent opnieuw ontdekt dat er klantdata zijn gestolen. Deze keer gaat het om diefstal door een inhuurkracht van een externe partij. Deze kon onrechtmatig gebruikmaken van klantdata van ongeveer 30.000 klanten, via het digitale archief dat gebruikt wordt om brieven op te slaan. “Hierdoor kunnen klantgegevens bij derden zijn beland, om misbruik van te maken,” aldus de verklaring.

De klantdata waar toegang toe is verkregen, betreft: naam, (e-mail)adres, telefoonnummer, en in verschillende gevallen deels afgeschermde bankrekeningnummers en geboortedatum. Deze klantgegevens kunnen worden misbruikt voor bijvoorbeeld phishing en bankpasfraude. Ook is er inzage mogelijk geweest in het (geschatte) energieverbruik en energietarieven van deze klanten, waardoor de informatie voor marketingdoeleinden kan worden misbruikt.

Vattenfall heeft dit datalek gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens en bij de politie. Het bedrijf zegt dat de klanten van wie de klantdata is ingezien hierover zijn geïnformeerd.

Om herhaling te voorkomen heeft Vattenfall met de betrokken externe partijen maatregelen getroffen. Onder andere inzage in het online archief is aan banden gelegd en het proces van het aannemen van nieuwe medewerkers is onder de loep genomen. (Vattenfall)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top