Klantenservicemedewerker Vattenfal fotografeert klantgegevens voor bankpasfraude

Klantenservicemedewerker Vattenfal fotografeert klantgegevens voor bankpasfraude

by Ziptone
25 oktober 2022

Een klantenservicemedewerker van Vattenfall heeft de gegevens van zeker 776 klanten gefotografeerd en doorgespeeld naar een andere persoon. Die gebruikte de data om voornamelijk 80-plussers op te lichten met bankpasfraude. Dat schrijft RTL Nieuws.

De klantenservicemedewerker was een externe inhuurkracht. Zij fotografeerde onder andere naam, adres en bankrekeningnummer van 776 Vattenfall-klanten.

Ook zocht zij in het klantenbestand doelbewust op leeftijd en had zo toegang tot de gegevens van nog eens ruim tweeduizend klanten. Hoeveel van die klanten ook daadwerkelijk gedupeerd zijn, is nog onbekend, zegt Vattenfall-woordvoerder Anouk IJfs, die ook op LinkedIn reageert op de kwestie. Het politieonderzoek en het onderzoek bij Vattenfall zelf lopen nog.

In totaal zijn nu drie verdachten aangehouden, initieel na een een aangifte van bankpasfraude in Zoetermeer afgelopen juni en aanvullend onderzoek van de politie. De klantenservicemedewerker had de verzamelde gegevens doorgespeeld aan de andere verdachten. Binnen de klantenservice van Vattenfall is een speciaal team geformeerd dat gedupeerden te woord kan staan als zij vragen hebben.  Ook heeft Vattenfall een aantal procedures aangepast. Zo is het niet langer mogelijk om binnen klantendata op leeftijd te zoeken. Het proces van het aannemen van nieuwe medewerkers is aangescherpt. Vattenfall onderzoekt verder of aanvullende beveiligingsmaatregelen kunnen worden genomen.

Sommige werkgevers vereisen van klantcontactmedewerkers dat zij tijdens het werk hun mobiel in een locker opbergen en geen pen en papier gebruiken (clean desk/paperless office). Deze procedure is echter astig te handhaven als er vanuit huis wordt gewerkt.

(Ziptone/RTL Nieuws)

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top