Klantcontactsector maakt minder gebruik van NOW2-regeling

Klantcontactsector maakt minder gebruik van NOW2-regeling

by Ziptone
25 november 2020

Zo’n 33 bedrijven uit de klantcontactsector hebben opnieuw een aanvraag gedaan voor coronasteun op basis van de tweede NOW-regeling (Tijdelijke Noodmaatregel voor overbrugging behoud van werkgelegenheid). Dat is aanzienlijk minder dan de 55 bedrijven die gebruik maakten van de NOW1-regeling. Dat blijkt uit het register NOW2 van UWV.

Bedrijven konden een aanvraag voor NOW2-steun doen in de periode 6 juli tot en met 31 augustus 2020. De tweede NOW-regeling heeft betrekking op de maanden juni, juli, augustus en september 2020. Ook het percentage omzetverlies wordt over 4 maanden berekend.

Uitschieter bij NOW2 is Cygnific, dat opnieuw bijna 5,5 miljoen euro aanvroeg. Andere bedrijven deden een herhaalde aanvraag, waaronder een aantal middelgrote facilitaire dienstverleners zoals Smartcenter (ca. 105K), HMS (ruim 200K), Quality Contacts (170K), RIFF (bijna 600K) en ICT-dienstverlener Pegamento (bijna 430K).

now2

Download overzicht

Bij de facilitairen en toeleveranciers is over het geheel bezien de som van de aangevraagde bedragen bij de NOW2-regeling (pdf) ruim 3 miljoen euro lager dan bij de NOW1-regeling (11,5 versus 8,3 miljoen euro). Een aantal (middel)grote facilitairen heeft bij NOW2 afgezien van een aanvraag, waaronder BSG Contact, Custom Connect, Soleo en VANAD.

Andere voorwaarden en eisen

Het UWV hanteert vergeleken met de voorwaarden van de eerste NOW-periode meer stringente eisen en voorwaarden bij de NOW2-regeling. Zo is de verhoging van de loonkosten om werkgeverslasten te compenseren van 30% naar 40% gegaan, maar hebben ontvangers van NOW2-steun extra plichten. Zo gelden er aangepaste regels bij ontslag en reorganisaties, worden kortingen in rekening gebracht als werkgevers de lonen naar beneden aanpassen en moeten werkgevers zich extra inspannen om werknemers te laten omscholen. Ook mogen er geen winstuitkering en bonussen worden uitgekeerd aan aandeelhouders, bestuur en directie, of eigen aandelen worden ingekocht.

Werkgevers moeten de legitimiteit van de ontvangen NOW-gelden achteraf op basis van een administratie kunnen aantonen. Een accountantsverklaring is vereist als een bedrijf een voorschot ontvangt van €100.000 of meer.

Verantwoording

Voor het samenstellen van dit overzicht is gebruik gemaakt van eigen bronnen en het NOW2-overzicht van UWV.

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top