De Kansspelautoriteit heeft kansspelbedrijven richtlijnen gegeven over het gebruik van chatbots en kunstmatige intelligentie. Gesprekken in het kader van verslavingspreventie mogen van de Kansspelautoriteit nooit volledig worden overgenomen door chatbots of AI.
De legale online casino’s in Nederland hebben deze week een bericht ontvangen van de Kansspelautoriteit over het gebruik van chatbots en kunstmatige intelligentie. Aanleiding voor de brief is een technisch overleg dat in oktober 2024 plaatsvond bij de Kansspelautoriteit. Dat meldt Casinonieuws.
Vanwege de vele vragen die de Kansspelautoriteit heeft gekregen over de inzet van AI heeft de toezichthouder besloten richtlijnen op te stellen geven over het gebruik van chatbots en AI.
Chatbots en AI zijn zonder meer toegestaan voor het beantwoorden van veelgestelde vragen waarmee kansspelbedrijven te maken krijgen. Ook kan AI ingezet worden bij gesprekken in het kader van verslavingspreventie of bij de gesprekken over het eventueel ophogen van de speellimieten van een speler. Maar de Kansspelautoriteit zegt ook dat een chatbot of AI slechts een aanvulling mag zijn op het werk van een medewerker als het gaat om verslavingspreventie of de contactmomenten over limieten. Er moet voor deze onderwerpen altijd een medewerker beschikbaar zijn die het gesprek kan overnemen, aldus Casinonieuws. (Casinonieuws)
Technologie


