De onderhandelingen voor de cao facilitaire contactcenters zijn begonnen. CNV zet in op 6% extra loon, herinvoering van de loonsverhoging na een beoordeling en uitbreiding van de werkingssfeer.
Vakbond CNV heeft na onderzoek onder de leden en overleg met de eigen kadergroep de inzet bepaald voor de cao-onderhandelingen. De belangrijkste punten voor CNV zijn gedeeld met de werkgevers. Op 30 september vonden de eerste gesprekken met de werkgevers plaats.
CNV wil onder meer dat de werkingssfeer van de cao wordt uitgebreid; die geldt nu alleen voor agents. CNV zegt op de eigen website toe te gaan “regelen dat de direct leidinggevenden onder de cao gaan komen”. De arbeidsvoorwaarden zijn een punt van onderhandeling.
Periodieke loonsverhoging moet terug
Ook wil CNV voor iedereen minimaal 6% loonsverhoging en “weg van het minimumloon”. CNV streeft naar een leefbaar loon en wil ook dat er in het salaris afstand wordt aangebracht tussen de drie agentniveaus en de teamleiders. Teamleiders of agents met veel ervaring werden door nieuwe collega’s ingehaald omdat het minimumloon steeg, aldus CNV, dat verder een verbetering in de reiskostenvergoeding wil aanbrengen. De vakbond wil ook dat de periodieke loonsverhoging (PA) terugkomt in de cao, die in de vorige cao door de werkgevers is “uitgezet”. Tevens wil de bond het pensioenhuis verder uitbouwen.
CNV stelt dat zowel verloop als ziekteverzuim hoog zijn en wil hierover afspraken maken. Er wordt gedacht aan meer vrije dagen of adv en meer regelruimte om werk en privé te combineren. “Ook denken we dat eerder een vast contract meer rust geeft. Verder willen we meer aandacht voor scholing en opleiding en loopbaan, vooral in relatie tot de gevolgen van AI en LLM op de branche,” aldus de bond.
Tot slot is in het voorstel opgenomen dat alle tijd die mensen beschikbaar moeten zijn voor werk, betaald moet worden. Een langere looptijd van de cao – tot nu toe steeds 12 maanden – is wat CNV betreft bespreekbaar. (CNV)