Inval gerechtelijke politie bij hoofdkantoor Mifratel in Gent

Inval gerechtelijke politie bij hoofdkantoor Mifratel in Gent

by Ziptone
28 september 2022

Gisteren, 27 september 2022, is een huiszoeking uitgevoerd bij een callcenter dat ervan verdacht wordt de Vlaamse overheid te hebben opgelicht tijdens de coronacrisis. De firma zou de overheid facturen gestuurd hebben voor contact tracers die in werkelijkheid voor andere klanten belden. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. Bij een audit is eerder voor 25 miljoen euro aan ‘afwijkende’ facturen gevonden.

 

De inval vond plaats bij het Vlaamse hoofdkantoor van Mifratel in Gent. Het dochterbedrijf van de Nederlandse firma Yource wordt ervan verdacht de Vlaamse overheid te hebben opgelicht tijdens de coronacrisis. Yource was één van de contactcenters die door toenmalig minister van Welzijn Wouter Beke (CD&V) werden ingeschakeld om het contactonderzoek te organiseren. Terwijl medewerkers eigenlijk coronapa­tiën­ten en hun contacten moesten opbellen, zouden de contacttracers door het bedrijf ingescha­keld zijn om telefoon­tjes te doen voor andere klanten. Officieel werden deze werkuren wel aan de overheid aangere­kend. Met de vermeende fraude zou mogelijk meer dan 1 miljoen euro gemoeid zijn.

Naast de mogelijke fraude rond het factureren van werkuren speelt ook nog mee dat het bedrijf mogelijk gesjoemeld heeft met opleidingssubsidies.

Inval is onderdeel onderzoek strafklacht Belgische overheid

De inval is het resultaat van de strafklacht die verantwoordelijke minister Beke reageerde begin dit jaar heeft ingediend. Verschillende inspecteurs van de gerechtelijke politie vielen binnen en vroegen iedereen het werk neer te leggen. Het parket van Gent bevestigde de actie. Het is onduidelijk wat de speurders allemaal in beslag genomen hebben. “We voeren een onderzoek naar fraude met contact tracing, maar meer details kunnen we op dit moment niet geven.”

De overheid liet eerder ook een audit uitvoeren naar de facturen en prestaties van de contactcenters die deelnamen aan het Vlaamse contacton­der­zoek. Tijdens die doorlich­ting ontdekten de auditeurs voor 25 miljoen euro aan ‘afwijkende’ facturen bij de contactcenters tezamen. Voor 10 miljoen euro kon men een uitleg met bewijsstukken leveren, maar voor 15 miljoen euro werd geen bewijs van prestaties geleverd, aldus een uitvoerig onderzoek van Deloitte.

Vanwege het lopende gerechtelijke onderzoek werd het management van Yource toen niet ondervraagd. Oppositiepartij Vooruit vroeg na de verontrustende audit dat de overheid een strafklacht zou indienen tegen alle betrokken contactcenters, maar die motie werd door de meerderheid weggestemd.

Reactie Yource Nederland

Bij het moederbedrijf in Nederland wou men niet veel commentaar geven. “We bevestigen dat er bij ons Belgische dochterbedrijf Mifratel een huiszoeking heeft plaatsgevonden in het kader van vermeende onregelmatigheden bij het contactonderzoek. We hebben onze volledige medewerking verleend.” (HLN/Ziptone)

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top