Klantcontact-medewerkers staken, uniek in Nederland

Klantcontact-medewerkers staken, uniek in Nederland

by Ziptone
14 maart 2023

Volgens Duygu Akçay, bestuurder/onderhandelaar bij FNV Finance, hebben minstens vijfduizend ING-medewerkers meegedaan aan de staking van vandaag. Actievoerders konden online een workshop ‘staken voor beginners’ volgen en de opgezette online sessies hiervoor schoten tekort qua capaciteit, aldus Akçay in gesprek met Ziptone. Onder de actievoerders bevindt zich ook een groot aantal klantcontactmedewerkers, maar Akçay kan geen aantallen te noemen. Het klantcontact werd geraakt door de actie: een flink aantal servicepunten van de bank sloot vandaag tijdelijk de deuren.

ING heeft naar aanleiding van de staking vandaag alle medewerkers een e-mail gestuurd waarin ING een nieuw voorstel doet voor een nieuwe cao. De bonden hebben dit voorstel ook ontvangen en gaan de inhoud ervan nu eerst beoordelen.

Akçay herkent wat de bank zegt over arbeidsmarktkrapte als het gaat om het vervullen van klantcontactvacatures. Maar tegelijkertijd, zo zegt ze, wordt er volop gereorganiseerd en geoutsourced, ook naar het buitenland. “ING heeft de medewerkers gewoon in huis, maar kiest ervoor werk te verplaatsen naar het buitenland.” Ook geeft ze aan dat de bedrijfsresultaten – er worden stevige winsten gerealiseerd – ING de keuze biedt: betalen aan medewerkers of betalen aan aandeelhouders. (Ziptone/Erik Bouwer)

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top