Volgens persbureau Reuters is de Amerikaanse Immigration and Customs Enforcement (ICE) van plan een callcenter op te zetten dat een centrale rol zal spelen in een nieuw deportatie-initiatief van de regering-Trump.
Uit een aanbestedingsdocument blijkt dat de faciliteit 24/7 beschikbaar moet zijn en dagelijks tot 7.000 telefoontjes moet kunnen afhandelen die verband houden met de handhaving van de immigratiewetgeving. Het callcenter zou in juni 2026 volledig operationeel kunnen zijn, aldus ICE.
De kernfunctie van het callcenter is het aannemen, verwerken en doorsluizen van informatie van lokale en regionale politiediensten aan federale instanties, waaronder details over de verblijfplaats van niet-begeleide minderjarige migranten. Deze maatregel maakt deel uit van een campagne die in februari van start ging en gericht is op de gerichte identificatie, opsporing en mogelijke deportatie van kinderen die zonder ouders of voogden de Amerikaanse grens zijn overgestoken.
Het Department of Homeland Security (DHS), het Amerikaanse ministerie dat verantwoordelijk is voor binnenlandse veiligheid, biedt 2.500 dollar aan niet-begeleide migrantenkinderen om zichzelf te laten uitzetten.
Het callcenter staat gepland in de omgeving van Nashville, waar ook het hoofdkantoor van de particuliere gevangenisbeheerder CoreCivic is gevestigd. CoreCivic werkt nauw samen met ICE. Officiële verklaringen van de bevoegde autoriteiten zijn nog in behandeling. (Reuters)
Niet gecategoriseerd



