Helft van medewerkers BelastingTelefoon niet in dienst

Helft van medewerkers BelastingTelefoon niet in dienst

by Ziptone
19 augustus 2020

Overheidscallcenters maken op grote schaal gebruik van medewerkers die extern worden ingehuurd, zoals uitzendkrachten. Dat blijkt uit de beantwoording van Kamervragen van het Tweede Kamerlid Ronald van Raak (SP) over nieuwsberichten dat er grootschalige handel plaatsvindt in privégegevens verkregen via callcenters.

Volgens staatssecretaris Knops zijn de callcenters van overheidsinstanties, zoals de Belastingtelefoon, het UWV en DUO, voor zo ver bekend niet betrokken bij deze informatiehandel. Van Raak wilde ook weten hoeveel externe en tijdelijke krachten er bij de verschillende overheidscallcenters werken en dat leverde opmerkelijke percentages op.

Externen bij overheidscallcenters

Volgens Knops gaat het bij het klantcontactcenter van de BelastingTelefoon om ongeveer 1.350 extern ingehuurde medewerkers (55% van het totaal). Bij het KCC van het UWV zouden ongeveer 600 extern ingehuurde medewerkers werken, ruwweg de helft, en 10% hoger dan normaal door de uitvoering van tijdelijke COVID19 overbruggingsmaatregelen. En bij het KCC van DUO werken ongeveer 80 extern ingehuurde medewerkers, 20% van het totaal.

Omdat de indruk is gewekt dat callcentermedewerkers gaan handelen in persoonsgegevens door het lage salaris dat betaald wordt, heeft Van Raak ook het salarisniveau van callcentermedewerkers opgevraagd. Knops heeft daarop geantwoord dat zowel de BelastingTelefoon als het UVW melden dat alle medewerkers meer verdienen dan 1991,- euro bruto per maand, op basis van een fulltime dienstverband. Bij DUO verdient 95% van de KCC-medewerkers meer dan 1991,- euro bruto per maand. Dat is ongeveer 11,40 euro bruto per uur, bijna twee euro boven het wettelijk minimumloon.

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top