Gent bezuinigt op bereikbaarheid

Gent bezuinigt op bereikbaarheid

by Ziptone
2 januari 2023

Vanaf deze week is de Stad Gent een stukje minder bereikbaar. Om geld te besparen wordt de telefoon minder vaak opgenomen bij Gentinfo, het callcenter van de Stad. Dat schrijft Het Nieuwsblad. Bij de hulplijn worden jaarlijks 200.000 contacten afgehandeld. 

 

Het contactcenter van Gentinfo heeft de openingstijden teruggebracht, van 66 uur per week naar 40 uur. Dat betekent: niet meer bereikbaar op zaterdag en op werkdagen in plaats van 8 tot 19 uur nu nog van 9 tot 17 uur. Het stadsbestuur verminderde de openingsuren van zijn eigen callecenter om te besparen: Gentinfo moet het met vier mensen minder doen.

Gentinfo krijgt jaarlijks zo’n 200.000 telefoontjes, e-mails of vragen via chat binnen. Tijdens de coronacrisis bleek de dienst ook van levensbelang, toen de diensten overstelpt werden met vragen en Gentinfo een ‘vaccinatielijn’ opende.

Loketten minder vaak open

Onder de bezuinigingsmaatregel valt ook het schrappen van het ‘mobiel dienstcentrum’, een mobiel loket. In omringende deelgemeenten zullen verder de stadsloketten niet meer open zijn op vrijdag of op maandag. Ook gaat het aantal uren van het vaste loket terug van 46 uur per week naar nog 38 uur.

Data tonen dat bijna negen op de tien contacten bij Gentinfo binnen de nieuwe uren vallen. De Gentenaars worden bovendien gevraagd om eerst een afspraak te maken, wat de loketten efficiënter kan laten werken. En tot slot kunnen burgers steeds meer documenten ook digitaal opvragen.

Het afgelopen jaar moest het Gentse stadsbestuur ongeveer 110 miljoen euro besparen, op een jaarbudget van 1 miljard euro. Ook op veel andere posten in ingrijpend bezuinigd. (Het Nieuwsblad)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top