De nieuwe voorgenomen regels voor telemarketing worden via een amendement toch nog verder aangepast. Ook bij colportage of door-to-door verkoop zou een afkoelperiode worden ingevoerd van drie dagen. Voormalig minister Adriaansens (EZ) heeft nu bekend gemaakt zich te houden aan de motie van Kamerlid Zeedijk (NSC) waarin werd voorgesteld om goede doelen, uitgeverijen en goede doelenloterijen uit te sluiten van deze voorgenomen verplichte bedenktermijn.
De afkoelperiode bij colportage houdt in dat adverteerders wel een aanbod aan de deur kunnen doen, maar dat de consument dit aanbod niet ter plekke kan aanvaarden en hier nog drie dagen over na kan denken. Als hij het dan accepteert, dan gaat zijn wettelijke bedenktijd in. Bij energiewerving was dit al eerder ingevoerd als onderdeel van de Kwaliteitsstandaard voor werving voor energiecontracten, aldus DMCC.
Adriaansens heeft gemeld dat ideële of charitatieve instellingen, kerken, uitgevers van kranten, weekbladen en tijdschriften alsmede loterijen die afdragen aan goede doelen, cultuur, welzijn, sport en samenleving niet onder de afkoelperiode zullen vallen. (DMCC)