In het eerste halfjaar van 2025 ontving de Fraudehelpdesk bijna 50 procent meer meldingen dan in dezelfde periode vorig jaar. Opvallend is de stijging in meldingen over misleidende verkooppraktijken, naast bekende fraudevormen als nep-helpdesks, valse (thuiswerk)vacatures en webwinkelfraude.
Een groeiend probleem zijn de valse telefoontjes, waarbij mensen benaderd worden door nep-helpdesks. Vaak begint het met een geautomatiseerd bericht, waarna de ontvanger via een keuzemenu bij een zogenaamde medewerker terechtkomt. Hoewel veel mensen het gesprek voortijdig beëindigen, zijn er ook slachtoffers die gevoelige informatie of geld afstaan. Het totaal aantal meldingen van telefonische benadering nam toe met bijna 250 procent. De Fraudehelpdesk heeft de cijfers over het eerste half jaar op een rijtje gezet.
Naast de digitale fraudevormen ziet de Fraudehelpdesk een sterke toename in meldingen over misleidende verkoop. Hieronder vallen onder meer ‘verborgen’ abonnementen, bijvoorbeeld wanneer iemand denkt een goedkope tas aan te schaffen, maar ongewild vastzit aan een fitnessabonnement. Ook de misleidende telefoontjes over de aankoop van een veel te dure thuisbatterij vallen hieronder.
Ook diensten van klusbedrijven met extreme tarieven vallen onder misleidende verkoop. Denk aan slotenmakers, dakdekkers of ongediertebestrijders die na een snelle zoekopdracht op internet bovenaan in de resultaten verschijnen. Vaak worden vooraf geen heldere prijsafspraken gemaakt, terwijl achteraf hoge bedragen worden gerekend, soms zelfs voor niet-uitgevoerde werkzaamheden.
Deze werkwijze is moeilijk strafrechtelijk aan te pakken, maar vanwege de stelselmatigheid is het in veel gevallen wél aangiftewaardig. De Fraudehelpdesk pleit onder andere voor een keurmerk voor klusbedrijven. (Fraudehelpdesk)
Customer Experience


