FOD Economie: “5000 calls en 1000 e-mails per dag voor 26 medewerkers”

FOD Economie: “5000 calls en 1000 e-mails per dag voor 26 medewerkers”

by Ziptone
11 maart 2023

De Belgische overheidsdienst FOD Economie, verantwoordelijk voor het behandelen van aanvragen voor energiepremies, is zeer slecht bereikbaar als gevolg van achterstanden. Dat schrijft Het Nieuwsblad.

Elk gezin in België kon in juni vorig jaar onder bepaalde voorwaarden een toelage aanvragen van 225 euro netto voor de inkoop van stookolie of propaan als dat voor verwarming wordt gebruikt. Belgen kunnen de toelage aanvragen via de FOD Economie (online en op papier).

Volgens de FOD Economie zijn er intussen 893.073 aanvragen voor een stookolie-cheque ingediend, waarvan 86 procent is afgehandeld. Van de 768.270 behandelde aanvragen zijn er 702.374 betaald en 65.896 geweigerd. De dienst erkent dat er door de vele aanvragen een wachttijd bij sommige dossiers is ontstaan van meer dan twee maanden. De dienst zelf is door de massale toeloop van aanvragers nauwelijks nog bereikbaar: er komen gemiddeld vijfduizend oproepen per dag binnen. Daarvan kan de dienst ruim een derde beantwoorden. Ook krijgt de dienst meer dan duizend e-mails per dag binnen.

De FOD Economie is ook verantwoordelijk voor de verwerking van de aanvragen van de verwarmingspremie, beide basispakketten en de zogenaamde pelletpremie. Het contactcenter bestaat uit 26 medewerkers. Daarnaast wordt ook een beroep gedaan op een extern callcenter.

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top