FNV: Suriname krijgt eigen vakbond voor callcentermedewerkers

FNV: Suriname krijgt eigen vakbond voor callcentermedewerkers

by Ziptone
2 juli 2025

offshore capaciteitIn Suriname is vandaag een nieuwe vakbond opgericht voor callcentermedewerkers. De bond heet Vakbond Voor Alle Werkers, de B.V.A.W. en zal aansluiting zoeken bij de jongste vakcentrale van Suriname, de Unie van Assertieve Vakbonden (U.v.A.V.).

 

De nieuwe vakbond zal opkomen voor de rechten van de duizenden mensen die dagelijks klantcontact verzorgen voor bedrijven uit binnen- en buitenland. FNV Callcenters ondersteunt de oprichting en werkt nauw samen met Vakbond voor alle Werkers aan een sterke, representatieve vakbondsstructuur. Dat heeft FNV bekend gemaakt in een persbericht.

‘Callcentermedewerkers vormen de ruggengraat van de klantenservice. Maar te vaak werken zij onder moeilijke omstandigheden, met onduidelijke contracten en gebrekkige voorzieningen. Daar brengen we nu verandering in, samen met onze Surinaamse collega’s,’ zegt Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters.

De werkgevers zijn volgens haar niet vooraf geïnformeerd over de plannen over de vorming van een bond. In de Surinaamse contactcentersector zijn enkele tientallen bedrijven werkzaam en werken naar schatting zes- tot zevenduizend klantcontactmedewerkers. De markt ontwikkelt zich nog steeds, maar groeit inmiddels minder snel dan twee tot drie jaar geleden. De sterke ontwikkeling in de afgelopen jaren heeft al geleid tot de oprichting van een lokale werkgeversvereniging.

Volgens Heemskerk kunnen medewerkers van alle werkgevers in klantcontact zich aanmelden als lid van de nieuwe bond.

De oprichting is een belangrijke stap voorwaarts voor werknemersrechten in de Surinaamse callcentersector. De nieuwe bond zet in op eerlijke contracten, gezonde werkplekken, kwalitatieve hulpmiddelen zoals headsets en toegang tot training en ontwikkeling. Daarnaast zal er worden gewerkt aan collectieve onderhandelingen met werkgevers om duurzame afspraken te maken over arbeidsvoorwaarden.

Internationale solidariteit

De samenwerking tussen FNV en Vakbond voor alle Werkers heeft als doel de werknemerspositie te versterken – niet alleen in Suriname, maar ook internationaal. Jerrel Mac Intosh, vakbondsbestuurder bij Vakbond voor alle Werkers: “De oprichting van deze vakbond is geen aanval op werkgevers, maar een uitnodiging tot samenwerking. Gezonde, gewaardeerde medewerkers presteren beter. Door ons te organiseren, bouwen we aan een toekomst met meer respect, zekerheid en zeggenschap.” Mac Intosh is onder meer ondervoorzitter van de vakbond van Telesur.

De komende maanden starten organisers van Vakbond voor alle Werkers met het in kaart brengen van de sector: van werkomstandigheden tot arbeidscontracten. FNV levert expertise, training en ondersteuning bij dit traject. De focus ligt in eerste instantie op bedrijven die actief zijn in zowel Suriname als Nederland.

In januari dit jaar schreef Ziptone dat de vorming van vakbonden in de lijn der verwachting lag: schaarste aan goed personeel neemt toe, met name op managementniveau.

Organizers – In Suriname werkt vakbondsorganisatie vaak via “organisers” – vakbondsmedewerkers of -vrijwilligers die een spilfunctie innemen in het opbouwen van vakbondsmacht op de werkvloer. Hun kernrol is het informeren, mobiliseren en werven van werknemers, vooral daar waar weinig vakbondsactiviteit is. Organisers trainen lokale vertrouwenspersonen, signaleren misstanden en verzamelen input voor onderhandelingen. Ze zijn de “mensen op de vloer”, in tegenstelling tot vakbondsbestuurders die formeel onderhandelen. Naast deze organizers (fulltime of parttime vakbondsmedewerker die werknemers organiseert) zijn er binnen bedrijven ook shop stewards: mensen die naast het gewone werk vakbondstaken uitvoeren en die helpen bij het vakbondswerk op de vloer.

Toewerken naar een cao

Het uiteindelijke doel is het afsluiten van een cao die zorgt voor transparante afspraken en eerlijke beloning. ‘Een vakbond is geen doel op zich, maar een middel voor verandering,’ aldus Heemskerk. ‘We willen toe naar een sector waarin medewerkers – waar ook ter wereld – zich gehoord en beschermd voelen.’

TP juicht initiatief toe

Marktleider TP was niet op de hoogte van de plannen, maar juicht dit initiatief van harte toe, aldus een woordvoerder in reactie op vragen van Ziptone. “We zien uit naar een constructieve samenwerking.”

“We zien de komst van de vakbond als een welkome aanvulling. Gezien het groeiende aantal partijen dat zich als “klantcontact specialist” profileert, merken we helaas ook minder goede voorbeelden op. Een vakbond kan een perfecte rol innemen om misstanden in arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden beter te reguleren, waardoor iedere werknemer in de klantcontactbranche toegang heeft tot de juiste werkomgeving en arbeidsvoorwaarden,” aldus TP.

TP is sinds 2015 actief in Suriname en heeft de afgelopen twee tot drie jaar een forse toename gezien in het aantal aanbieders van klantcontactdiensten. “Het aantal spelers in de BPO-industrie is in drie jaar tijd gestegen tot boven de dertig, terwijl dit aantal een paar jaar geleden nog rond de vijf lag. Alleen al in 2024 zijn er acht nieuwe partijen bijgekomen die contactcenter-diensten aanbieden aan Nederlandse bedrijven,” aldus de woordvoerder. “Voornamelijk door de krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt, maar ook door een toenemende loonspiraal, blijkt Suriname een aantrekkelijk alternatief voor veel Nederlandse bedrijven om hun klantcontactdiensten af te handelen.”

“Als TP leggen wij, naast het bieden van een marktconform salaris waarvoor wij grondig onderzoek hebben laten doen door een onafhankelijke organisatie, al vanaf dat we actief in Suriname zijn de nadruk op de ontwikkeling en het welzijn van onze medewerkers. Naast het bieden van een moderne werkplek die voldoet aan de Nederlandse standaarden, bieden we onze medewerkers opleiding, doorgroeimogelijkheden en volwaardige arbeidsovereenkomsten waardoor zij werkzekerheid genieten. Ook hebben we een gedegen CSR-beleid waarmee we de bredere samenleving ondersteunen. Dit sluit goed aan bij de behoeften van het land, de markt en logischerwijs hierdoor ook de dienstverlening voor onze opdrachtgevers ten goede komt.”

Zolang werkgevers en vakbonden in goede afstemming blijven werken aan branche brede initiatieven die bijdragen aan het welzijn en de ontwikkeling van medewerkers, én Suriname als land in balans weten te houden met een gezond ondernemersklimaat, dragen we direct en indirect bij aan de welvaart van zowel Suriname als dat van Nederland.

(Dit bericht kan worden aangevuld)

 

 

 

Follow by Email
Facebook
X (Twitter)
Whatsapp
LinkedIn
Share
Featured, Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top