FNV, CNV en Qlix eisen 100 euro erbij voor alle callcentermedewerkers

FNV, CNV en Qlix eisen 100 euro erbij voor alle callcentermedewerkers

by Ziptone
29 oktober 2021

100 euro per maand meer salaris en eindelijk een fatsoenlijk pensioen. Dat zijn de belangrijkste eisen van de callcentermedewerkers voor hun nieuwe cao. Zij bieden deze maandag samen met FNV, CNV en Qlixs persoonlijk aan bij werkgeversvoorzitter Ronald van Schijndel in Rotterdam.

Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters: ‘De 40.000 mensen die werken voor callcenters verdienen die loonsverhoging. Zij zijn onmisbaar geweest tijdens de hele coronacrisis en hebben Nederland draaiende gehouden. Zonder hen geen afspraken voor tests of vaccinaties, geen contact met je verzekeraar en bank of telefonische hulp als er iets misgaat bij het online winkelen.’

De vakbonden en werkgevers praten woensdag 3 november voor het eerst over de nieuwe cao. De huidige cao loopt af op 31 december.  Volgens Heemskerk verdient een callcentermedewerker ongeveer 10 euro per uur. Ze zet daar tegenover dat de callcenterbedrijven miljoenen hebben verdiend door de pandemie. “Zij kunnen en moeten hun mensen nu echt een leefbaar loon betalen.’

Nog altijd geen pensioenregeling

Ook willen de bonden dat de werknemers van callcenters pensioen krijgen. Dat is nu nog niet het geval. Roderik Mol, bestuurder CNV Vakmensen: ‘We hebben het hier over een witte vlek, een deel van de arbeidsmarkt waar mensen werken zonder pensioen op te bouwen. Dat is niet van deze tijd, volkomen zot en onacceptabel. Callcentermedewerkers willen ook een goed pensioen opbouwen via hun werkgever zodat ze later niet alleen moeten rondkomen van een magere AOW.’

En zoals eerder aangekondigd vinden de bonden dat de cao Facilitaire Contactcenters moet gaan gelden voor iedereen die werkt bij een callcenter: van de mensen in de postkamer tot aan de teamleiders.

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top