Consumentenprogramma Radar zegt dat er veel klachten zijn binnengekomen over het bedrijf Fix it faster. Deze onderneming vraagt 30 euro voor ‘levenslange toegang’ tot de collectie handleidingen die het bedrijf exploiteert. De kosten zijn niet duidelijk.
“Even snel een handleiding downloaden en zonder het te weten een betaalde dienst aangaan,” aldus Radar. De praktijk van Fix it Faster leidt ook in België tot veel ontevreden consumenten. Inmiddels is het niet meer mogelijk om een account te registreren bij Fix it Faster; het lijkt erop dat het bedrijf de activiteiten al dan niet tijdelijk heeft gestaakt.
Handleiding opzoeken
Wie een handleiding van een huishoudelijke apparaat zoekt, kan deze vinden op Fix it faster. Voor toegang moet je een account aanmaken. Vervolgens ontvangt de consument twee weken later per e-mail een factuur voor 30 euro. De bedenktijd is dan voorbij, aldus het bedrijf. De kans is groot dat de factuur in de spamfolder terecht komt, aldus Radar.
Het bedrijf Fix it faster bestaat sinds mei 2024 en is opgericht door Kenzo Kool (21). Kool stelt op zijn LinkedInprofiel dat Fix it faster beschikt over een collectie van 7,5 miljoen handleidingen voor huishoudelijke apparaten. “Met innovatieve software en een klantgerichte benadering streef ik ernaar om het leven van consumenten gemakkelijker te maken en waarde te leveren op de lange termijn.”
De werkwijze van het bedrijf schiet op drie punten te kort, aldus Martijn Witvliet, jurist bij het Europees Consumenten Centrum ECC. Het is niet duidelijk dat er een betalingsverplichting ontstaat, de kosten worden niet goed gepresenteerd (ze staan in kleine lettertjes onder het aanvraagformulier) en de knop waarmee de bestelling werd afgerond voldoet niet aan de voorwaarden zoals die onlangs door de Hoge Raad zijn vastgesteld in een arrest (zie kader).
Het bedrijf is bovendien alleen bereikbaar per e-mail, terwijl het hier gaat om online verkoop. Volgens Europese regelgeving en Nederlandse wetten moeten consumenten toegang hebben tot gebruiksinstructies en handleidingen. Dit omdat zij de informatie moeten hebben over hoe zij het product veilig en correct kunnen gebruiken.
De tekst die op de knop moet staan komt heel precies sinds twee recente arresten van de Hoge Raad. De knop moet de tekst bestelling met betalingsverplichting of woorden van gelijke strekking bevatten. Bestelling afronden/order plaatsen voldoen bijvoorbeeld niet. (Art 6:230v BW)
Het bedrijf zelf reageerde in oktober al op de berichten van Radar door onder meer aan te geven dat het zich strikt houdt aan de herroepingstermijn van 14 dagen. (Ziptone/Radar)