Contact Center Association of the Philippines (CCAP) verwacht dat het verloop in Filipijnse contactcenters verder zal afnemen, nu de sector flexibele werkregelingen omarmt.
Dat verloop was, zo blijkt uit onderzoek waaraan CCAP-leden deelnamen, 36 procent in 2021, 31 procent in 2022 en 19 procent in 2023. De belangrijkste redenen om van werkgever te veranderen zijn een beter salaris (69 procent), betere groeimogelijkheden (68,5 procent) en gezondheid (46 procent). De gemiddelde verblijfsduur van een werknemer bij één bedrijf ongeveer 2,5 jaar.
De CCAP stelt in een commentaar dat veel leden mogelijkheden zijn gaan bieden voor hybride of permanent thuiswerken. Ook zijn veel werkgevers overgestapt op het werken vanuit lokale hubs, wat de reistijd verkort.
Ondanks een dalend verloopcijfers blijft het gebrek aan talent de grootste uitdaging voor de sector. Er is een tekort van 150.000 medewerkers en bedrijven hebben vooral moeite om dataspecialisten te vinden. De sector was in 2023 goed voor een omzet van 35,9 miljard dollar. (CCAP)