EZK stuurt aan op verplichte schriftelijke bevestiging bij telemarketing

EZK stuurt aan op verplichte schriftelijke bevestiging bij telemarketing

by Ziptone
28 maart 2023

Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) wil de regelgeving voor telemarketing en colportage verder aanscherpen, om zo de druk te verminderen die consumenten – volgens cijfers van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) – ervaren bij een gesprek aan de telefoon of aan de deur.

Dat blijkt uit een toelichting die brancheorganisatie DDMA op 27 maart heeft gekregen van vertegenwoordigers van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) op eerder aangekondigde plannen voor telemarketing en colportage.

EZK wil onder meer regelen dat duurovereenkomsten die via telemarketing of colportage zijn aangeboden, pas rechtsgeldig zijn na een schriftelijke bevestiging (op papier of via e-mail) van de nieuwe klant. Die schriftelijke bevestiging mag niet tijdens een verkoopgesprek plaatsvinden – dus bijvoorbeeld ook niet tijdens een vervolggesprek waarin vragen worden beantwoord.

EZK laat verder de eerdere plannen om een afkoelperiode in te stellen (van 24 of 28 uur) los. Dit naar aanleiding van de zorgen die DDMA – in samenwerking met Goede Doelen Nederland, Energie-Nederland en Platform Consumentenaanbieders Telecom – in een brief heeft geuit.

Grote impact

De DDMA stelt dat de overgebleven aanscherpingen niettemin nog steeds grote impact kunnen hebben. De branchevereniging schat in dat EZK voor alle sectoren dezelfde regels wil gaan hanteren, maar verwacht dat uitzonderingen (bijvoorbeeld voor goede doelen) mogelijk zijn op basis van inhoudelijke argumenten. De regels zullen gaan gelden voor zowel onaangekondigde gesprekken als gesprekken op verzoek van de consument, iets wat op dit moment nog concreter wordt uitgewerkt door het ministerie, aldus de DDMA. Over een aantal weken stuurt het ministerie een kamerbrief met het definitieve plan naar de Tweede Kamer, waarna het wetgevingstraject inclusief een marktconsultatie van start zal gaan. (DDMA)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top