Europese commissie start onderzoek naar overname Kustomer

Europese commissie start onderzoek naar overname Kustomer

by Ziptone
3 augustus 2021

kustomerDe Europese Commissie is een diepgaand onderzoek gestart naar de voorgenomen overname door Facebook van Kustomer, dat bedrijven helpt met hun online-klantenservice. Dat schrijft RTL Nieuws. De overname van CRM-leverancier Kustomer past in de strategie van Facebook om inkomsten te genereren met berichtendiensten. Facebook maakte in november bekend Kustomer te kopen. Daarmee zou een bedrag van ruim 1 miljard dollar zijn gemoeid.

Met de technologie van Kustomer kan Facebook zijn zakelijke diensten uitbreiden met bijvoorbeeld een klantenservicesysteem. “Elk bedrijf weet dat wanneer de telefoon gaat, ze moeten opnemen. Maar sms’jes en berichten zijn steeds belangrijker geworden dan dat telefoontje en bedrijven moeten zich aanpassen”, schreef Facebook vorig jaar.

Het dagelijks EU-bestuur is “bezorgd” dat de overname de concurrentie verstoort op de markt voor CRM-software, waarmee klantgegevens worden beheerd en verkoopmanagement wordt ondersteund. Ook vreest de commissie dat de overname de marktpositie van Facebook op het gebied van zogeheten online-display-advertenties, zoals banners, mogelijk te veel versterkt, omdat het Amerikaanse internetbedrijf al beschikt over “aanzienlijke hoeveelheden” gegevens waarmee het advertenties op zijn site kan personaliseren. Daarnaast heeft Facebook een dominante positie met online-display-reclame en door het bezit van berichtenkanalen als WhatsApp, Messenger en Instagram. De Europese Commissie houdt grote techbedrijven al langer scherp in de gaten. Brussel is beducht voor een al te grote macht van ‘Big Tech’, waaronder meestal Google, Facebook, Amazon en Apple worden gerekend.

Omdat Kustomer in de EU niet genoeg omzet behaalt hoefde Facebook de deal formeel niet in Brussel te melden. Maar Oostenrijk uitte serieuze zorgen en vroeg de commissie toch de overname onder de loep te nemen, gesteund door onder andere de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt. Ook de autoriteiten in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten bestuderen de kwestie. (RTL Nieuws)

Technologie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top