2 oktober 2017 – Nieuw onderzoek onder Europese bedrijven, uitgevoerd door Kaspersky Lab, laat grote variatie zien in de mate waarin ondernemingen zijn voorbereid op de General Data Protection Regulation (GDPR, Algemene verordening gegevensbescherming, in ons land bekend als AVG).
Minder dan negen maanden voordat de regels kunnen worden afgedwongen, zijn IT-beleidsmakers in België – het land waar de verordening is opgesteld – nog het minst voorbereid op alle aspecten van de GDPR. Het Verenigd Koninkrijk, dat nota bene de EU verlaat, blijkt het verst te zijn met de voorbereidingen. Samen met Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Nederland laten de Britten een aanmerkelijk grotere bereidheid zien dan België, Portugal, Denemarken en Noorwegen.
Belgische IT-professionals lijken nauwelijks op de hoogte te zijn van de GDPR, die op 25 mei 2018 in werking treedt. Van hen kent 32 procent de naam, zonder te weten wat het inhoudt, terwijl 16 procent er zelfs nog nooit van heeft gehoord. Gezien de mogelijke financiële sancties bij het niet naleven, is dit zorgwekkend. De situatie in Nederland staat er iets beter voor – waar 39 procent van de respondenten aangeeft goed bekend te zijn met de GDPR – maar nog steeds een verschil met Verenigd Koninkrijk waar bijna de helft (49 procent) zegt bekend te zijn met de GDPR, op de voet gevolgd door Frankrijk (47 procent), Duitsland (46 procent) en Italië (46 procent). Dit is goed nieuws voor consumenten, die nu beter op de hoogte zijn van de manier waarop bedrijven hun persoonsgegevens verwerken.
19 procent van de IT-professionals in Nederland gelooft niet dat hun organisatie zich in mei 2018 volledig aan de verordening zal kunnen houden. Driekwart van de respondenten in Nederland (75 procent) geeft aan op schema te zijn voor de voorbereiding.
Het onderzoek is verricht onder ruim 2000 IT-beleidsmakers bij organisaties met meer dan 50 werknemers. Het is uitgevoerd in 11 Europese landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, België, Nederland, Portugal, Zweden, Denemarken en Noorwegen. Meer informatie is hier te vinden.
Customer Experience


