Engelstalig nep-telefoontje: 5.000 keer gemeld

Engelstalig nep-telefoontje: 5.000 keer gemeld

by Ziptone
5 november 2021

Ongeveer 5.000 mensen hebben inmiddels bij de Fraudehelpdesk gemeld dat zij telefonisch zijn benaderd namens de ‘National Police’ of de ‘Dutch Supreme Court’ (de Hoge Raad der Nederlanden). In werkelijkheid zijn het nep-telefoontjes. Het merendeel van deze meldingen werd in de maand oktober gedaan. De problemen zijn bij de Fraudehelpdesk bekend sinds 21 oktober dit jaar.

De telefoontjes lijken van een Nederlands mobiel nummer te komen, of echt van de Hoge Raad. In werkelijkheid zijn deze telefoonnummers ‘gespooft’ en zijn de mobiele nummers van particulieren die er niets mee te maken hebben.

Wie opneemt krijgt een Engels-gesproken bandje te horen. De tekst die wordt afgespeeld varieert:

  • ‘Uw BSN-nummer wordt misbruikt’, of:
  • ‘Er loopt een arrestatiebevel tegen u’, of:
  • ‘U maakt onderdeel uit van criminele activiteiten zoals drugshandel en witwassen’.

Hierna wordt de ontvanger verzocht het cijfer 1 in te toetsen om te worden doorverbonden met een ‘agent’. Deze nepagent vraagt mensen hun identiteit te verifiëren aan de hand van persoonlijke gegevens.

Vervolgens wordt soms gezegd dat er een probleem is rond de bankrekening van de ontvanger van het telefoontje. Die zou het geld moeten ‘veiligstellen’ door het over te maken naar een bepaald rekeningnummer.

In enkele gevallen ‘helpen’ de oplichters daarbij door zichzelf toegang tot de computer van de gedupeerde te verschaffen. Dat doen zij door de gedupeerden bepaalde software op de computer of telefoon te laten downloaden, om op die manier toegang te krijgen tot een bankrekening. De meeste mensen met financiële schade zijn Engelstalig.

De Fraudehelpdesk adviseert mensen om bij het horen van een Engelstalig bandje direct op te hangen, niet terug te bellen en een melding te doen bij de Fraudehelpdesk.

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Top