Energieleverancier HEM is per direct vergunning kwijt

Energieleverancier HEM is per direct vergunning kwijt

by Ziptone
9 december 2024

Uit onderzoek van de ACM blijkt dat energieleverancier HollandsStroom (eerder handelend onder de naam Hollandse Energie Maatschappij, oftewel HEM) niet meer in staat is om op een betrouwbare manier energie te leveren. Daarom trekt de ACM de vergunningen van HEM per direct in. Dat heeft de ACM vandaag bekend gemaakt.

 

De belangrijkste reden is dat HEM de inkoop van gas voor de maand december niet goed heeft geregeld en onvoldoende financiële middelen heeft om openstaande rekeningen te voldoen.

De ACM zorgt er voor dat de ca. 13.500 klanten van HEM gewoon gas en elektriciteit blijven ontvangen. Klanten hoeven daar niets voor te doen en krijgen vanzelf bericht van hun nieuwe leverancier. Deze procedure is geregeld in de Elektriciteitswet en de Gaswet.

HEM krijgt een aantal dagen de tijd om het klantenbestand aan een andere leverancier te verkopen. De ACM heeft van HEM begrepen dat HEM hierover al in gesprek is met een andere leverancier.

Klanten kunnen met vragen contact opnemen met HEM. Als HEM telefonisch niet meer bereikbaar is, adviseert de ACM klanten de website van ACM ConsuWijzer in de gaten te houden. Het bericht op ACM ConsuWijzer wordt aangevuld zodra er meer informatie is. Het is mogelijk dat HEM na het intrekken van de vergunningen failliet gaat. In dat geval kunnen klanten die nog geld tegoed hebben van het bedrijf zich melden bij de curator.

Eerdere problemen

De ACM heeft HEM eerder dit jaar een boete van 1,1 miljoen euro opgelegd voor misleidende verkoop van energiecontracten. Daarnaast heeft de ACM opgetreden tegen onredelijk hoge tarieven van HEM. In april 2024 heeft HEM bindende toezeggingen gedaan aan de ACM. Klanten van HEM konden daardoor zonder opzegvergoeding overstappen naar een andere leverancier. Klanten konden er ook voor kiezen om klant te blijven tegen lagere tarieven.

Door deze toezegging hebben veel klanten en oud-klanten van HEM nog geld tegoed van het bedrijf. HEM heeft toegezegd alle oud-klanten die daar recht op hebben vóór 1 januari 2025 hun geld terug te geven. Klanten die besloten om klant te blijven zouden hun geld terugkrijgen via hun jaarafrekening.

De ACM heeft nauwlettend gecontroleerd of HEM zich aan de toezegging hield en heeft daarvoor meerdere keren informatie gevorderd en verschillende bedrijfsbezoeken afgelegd. Doel hierbij was om te zorgen dat HEM de toezegging om klanten hun geld terug te betalen na zou komen.

ACM door rechter teruggefloten

De ACM heeft in oktober een nieuwsbericht met een advies voor klanten van HEM gepubliceerd. De rechter heeft vervolgens bepaald dat de ACM dit advies niet zo mocht publiceren.

Omdat de ACM aanwijzingen had dat de toezegging van HEM aan haar klanten in gevaar kwam heeft de ACM op 5 december 2024 weer een bedrijfsbezoek uitgevoerd bij HEM. Hieruit bleek dat HEM acute en ernstige financiële problemen heeft. Daardoor is het niet realistisch nog aan te nemen dat klanten hun compensatie voor te hoge tarieven of onterecht betaalde opzegvergoedingen ontvangen.

Bij het bedrijfsbezoek bleek ook dat HEM de inkoop van gas met ingang van 1 december niet goed heeft geregeld. De kosten hiervan komen bij de netbeheerders terecht. Hierdoor zullen de tarieven stijgen van de netbeheerders waardoor al hun klanten meer gaan betalen. Hoe langer deze situatie duurt, hoe hoger de kosten. Daarom heeft de ACM besloten de vergunningen per direct in te trekken.

Manon Leijten, bestuurslid van de ACM: “We hebben in april de toezegging van HEM geaccepteerd omdat we er zo voor konden zorgen dat klanten hun contract bij HEM kosteloos konden opzeggen. Daarna hebben we scherp in de gaten gehouden of HEM zich aan de toezegging zou houden. HEM heeft daar alle gelegenheid voor gehad, maar we zien dat het bedrijf nu veel schuldeisers heeft en dat het niet realistisch is om te denken dat klanten hun geld nog terugkrijgen. Dat is slecht nieuws voor klanten die hier wel op hadden gerekend. Direct intrekken van de vergunning is onvermijdelijk om verdere schade te voorkomen.” (ACM)

Follow by Email
Facebook
X (Twitter)
Whatsapp
LinkedIn
Share
Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top