De Europese Commissie is een marktonderzoek gestart onder contactcenterexploitanten ter voorbereiding van een toekomstige aanbesteding voor het Europe Direct Contact Centre (EDCC) van de Commissie.
Het Europe Direct Contact Centre (EDCC) biedt burgers toegang tot informatie over de EU. Burgers kunnen het EDCC bereiken via de contactpagina van de EU of door te bellen naar een gratis nummer (0800 67891011). Burgers kunnen er hun vragen stellen en antwoorden krijgen in alle 24 officiële EU-talen en in het Oekraïens en Russisch. In 2023 beantwoordde het EDCC bijna 170.000 vragen van burgers.
Voor 2025 plant het directoraat-generaal Communicatie van de Europese Commissie (DG COMM) een openbare aanbesteding voor de levering van EDCC-diensten. De Commissie heeft momenteel een raamcontract voor deze diensten (COMM/2020/OP/0015), dat loopt tot begin 2026.
Onder dat raamcontract vallen diensten zoals levering en onderhoud van de technische infrastructuur, het afwikkelen van verzoeken van burgers, het werven en opleiden van personeel in alle 24 officiële talen van de EU (en in het Oekraïens en Russisch), het bijhouden van een kennisbank met informatie die het personeel kan gebruiken bij het beantwoorden van vragen en het leveren van toezicht, rapportage en kwaliteitscontrole.
DG COMM start nu een eerste marktonderzoek om partijen aan te moedigen achtergrondinformatie te verstrekken over de geplande diensten. Respons op die marktverkenning moet uiterlijk 24 oktober 2024, 12:00 CET worden ingediend.
De toekomstige aanbesteding zelf zal worden gepubliceerd op het EU Funding & Tenders Portal. (Europese Commissie)