Dwangsommen en boetes Vlaamse energiebedrijven voor slechte service

Dwangsommen en boetes Vlaamse energiebedrijven voor slechte service

by Ziptone
17 oktober 2022

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD) dreigt met boetes en dwangsommen voor de energiebedrijven die inbreuken blijven plegen tegen de informatieplicht.

Dat schrijft de Vlaamse krant Het Nieuwsblad. De staatssecretaris is enige tijd geleden al in actie gekomen door onderzoek in te stellen naar energoedleveranciers. Dit naar aanleiding van een snel oplopend aantal klachten dat de FOD Economie heeft binnengekregen. Bij het Meldpunt van de Economische Inspectie liepen in 2022 al 1.634 meldingen binnen. Dat leidde tot meerdere onderzoeken bij zeven energieleveranciers.

Grote aantallen klachten over bereikbaarheid en dienstverlening

HJBC / Shutterstock.com

De cijfers bij de Ombudsdienst Energie ogen nog rampzaliger, aldus het Nieuwsblad. Daar waren begin september al 17.714 klachten binnengekomen, tegenover 9.088 klachten in de eerste acht maanden van 2021.

Het gaat veelal om facturen met sterk verhoogde voorschotbedragen (verdubbeling tot verdrievoudiging) waarbij de energiebedrijven vervolgens niet bereikbaar zijn voor uitleg of vragen. Ook zouden klanten van energiebedrijven niet altijd hun voorschotbedrag kunnen aanpassen.  Wie wil veranderen van leverancier, moet maanden wachten op de eindafrekening.

De staatssecretaris is ook klaar met de slechte bereikbaarheid van de bedrijven voor vragen van klanten en het dralen met de eindfactuur. De leveranciers tegen wie al onderzoeken lopen, krijgen nog een week de tijd. Daarna gaat De Bleeker dwangsommen en boetes opleggen.

“Callvolumes soms vervijfvoudigd”

Febeg, de federatie van Belgische energieleveranciers, zegt dat “het aantal calls maal twee en maal drie, of in piekperiodes zelfs maal vier of vijf is gegaan. Er zijn al een paar honderd mensen aangeworven in de callcenters”. Maar De Bleeker neemt daar geen genoegen mee. “Terzelfder tijd krijgen we klachten over misleidende handelspraktijken bij de verkoop per telefoon of aan de deur. Bovendien gaat dat vaak over mensen die zijn ingeschreven op de bel-me-niet-lijst. Hoe krijg je het uitgelegd dat je geen werknemers vindt om de vragen van je klanten te beantwoorden, maar wel om nieuwe klanten te maken?”

Febeg erkent ook dat de transparantie over voorschotfacturen beter kan, maar directeur-generaal Marc Van Den Bosch zegt dat zijn federatie daar niet in kan tussenkomen. “De manier waarop zaken georganiseerd zijn, is eigen aan een energieleverancier.”

De Bleeker deed enkele weken geleden al vijf voorstellen aan de sector en ging hierover in overleg. “Als de sector niet tegemoetkomt aan die vragen, zal ik die voorstellen over informatieverplichtingen en bindende termijnen voor de eindfacturatie en de eventuele terugbetaling in wetgeving omzetten”, zegt ze. Aan de energieleveranciers tegen wie een onderzoek loopt, geeft ze nog een week de tijd om de inbreuken op te lossen. “Zo niet komen er administratieve boetes die kunnen oplopen tot 80.000 euro. Wanneer daar geen gevolg aan gegeven wordt, volgen dagvaardingen en dwangsommen”, zegt ze. (Ziptone/Het Nieuwsblad)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top