Drukte bij contactcenters Buitenlandse Zaken en reisaanbieders

Drukte bij contactcenters Buitenlandse Zaken en reisaanbieders

by Ziptone
15 juli 2021

Het ministerie van Buitenlandse Zaken wordt overspoeld met vragen van Nederlanders die op vakantie willen gaan. In een ‘normale’ zomer komen zo’n 3000 telefoontjes per dag bij het contactcenter van het ministerie binnen. Nu ligt dat aantal tussen de 7500 en 8000, aldus WNL. Het is ook drukker dan de zomer van vorig jaar toen het coronavirus er ook al was. Toen kreeg het callcenter gemiddeld 4000 vragen per dag. Niet alleen het callcenter heeft het veel drukker, ook de website over reizen wordt veel vaker bezocht. In de maand januari kreeg de website 2,6 miljoen zoekopdrachten, vorige maand was dat gestegen naar 18,4 miljoen. De drukte heeft ertoe geleid dat er extra medewerkers zijn ingezet bij het callcenter. Er zijn driehonderd mensen aan het werk, tweehonderd meer dan normaal.

De meeste vragen gaan over reizen binnen Europa en het Europese digitale coronacertificaat. Veel Europese landen hebben te maken met toenemende besmettingsaantallen. Dat kan leiden tot aanpassing van het reisadvies. Ook kunnen vakantielanden nieuwe eisen gaan stellen aan Nederlandse reizigers omdat hier het aantal positief geteste mensen snel is opgelopen.

Door de toename van het aantal coronabesmettingen in veel Europese is het aantal boekingen voor vakanties door Nederlanders bij vakantieplatform Zoover “ingestort”, aldus het ANP. Volgens Zoover nam het aantal boekingen in een week tijd met 25 procent af. Het eigen land is qua zoekopdrachten voor Nederlanders weer de populairste bestemming. Reizen naar Frankrijk, Spanje en Griekenland kenden de afgelopen maand de meeste belangstelling. In juni werd tien keer zoveel geboekt als in het volledige eerste kwartaal. Dat komt volgens Zoover doordat de reisadviezen voor populaire bestemmingen werden versoepeld. Door de onrust die is gezaaid door de overheid, neemt het aantal boekingen snel af, maar neemt het aantal vragen toe, aldus Subweb, dat het aantal medewerkers op de klantenservice flink heeft opgeschaald.

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top