Digitale toegankelijkheid essentiële diensten onder de maat

Digitale toegankelijkheid essentiële diensten onder de maat

by Ziptone
31 augustus 2021

Bureau Stuurlui heeft de digitale toegankelijkheid van 119 Nederlandse aanbieders van essentiële diensten (hypotheken, verzekeringen, internetdiensten, nutsvoorzieningen, et cetera) onderzocht. Bij het onderzoek is gekeken of de websites voldoen aan de W3C en de WCAG richtlijnen: zijn websites technisch correct, zodat bijvoorbeeld toegankelijkheidssoftware alle teksten goed kan begrijpen en voorlezen; en zijn websites begrijpelijk en gemakkelijk te navigeren.
In Nederland zijn er ruim 6 miljoen mensen die behoefte hebben aan websites die niet enkel visueel toegankelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan slechtzienden, kleurenblinden en laaggeletterden. Maar ook mensen met een gebroken arm kunnen hierbij gebaat zijn.

Uit de analyse van Stuurlui blijkt dat op basis van de verschillende toegankelijkheidsrichtlijnen de websites van vervoersmaatschappijen (36% beter dan het gemiddelde) en hypotheekverstrekkers (12%) het meest digitaal toegankelijk zijn. Het online afsluiten van een energiecontract (-21%) en verzekeringen (-18%) is daarentegen een stuk lastiger als je te maken hebt met een beperking.

Een gemiddelde aanbieder scoort een Digitale Toegankelijkheid Score van 3,9 waarbij 15 de maximale score is en -5 de minimum score. Hieronder een visualisatie per categorie aanbieder van essentiële diensten:
De 20 onderzochte websites van energieleveranciers zijn in vergelijking met andere aanbieders relatief minder toegankelijk voor mensen met een beperking. Wanneer alle toegankelijkheidsrichtlijnen worden afgewogen, scoren zij namelijk gemiddeld 21% lager dan de gemiddelde aanbieder.

Op basis van verschillende toegankelijkheidsrichtlijnen onderzocht Stuurlui ook de homepagina’s van 28 verschillende hypotheekverstrekkers. Vergeleken met andere aanbieders van essentiële diensten, zijn hun homepagina’s 12% toegankelijker dan gemiddeld. Wel zijn er grote verschillen de tussen verschillende aanbieders. Hypotheekaanbieders Regiobank en SNS Bank (beide 13) scoren het best (bijna 3 keer beter dan gemiddelde score) en zijn daarmee het meest toegankelijk van alle hypotheekverstrekkers.

Aanbieders van telefonie, tv en internet hebben – gemiddeld gezien – minder toegankelijke websites dan andere essentiële diensten-aanbieders. Op basis van een analyse van verschillende toegankelijkheidsrichtlijnen, blijken alle telecombedrijven samen namelijk -7% minder toegankelijk voor mensen met een beperking.

digitale toegankelijkheid
Aanbieders van essentiële diensten kunnen vooral nog terrein te winnen op het gebied van paginastructuur. Denk hierbij aan het correct labelen van blokken binnen de pagina.

Stuurlui onderzocht ook de websites van vervoerders, waterbedrijven en woningcorporaties. Meer informatie over de methode en de uitkomsten is te vinden op de site van Stuurlui, waar ook het bronbestand met alle onderliggende data is te vinden.

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Top