Nee-stickers negeren, doordrammen als iemand geen interesse heeft en met leugens bij mensen binnenkomen. Deurverkopers lappen gedragsregels massaal aan hun laars. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De Consumentenbond roept bedrijven op geen gebruik meer te maken van deurverkoop en pleit voor een verbod.
De Consumentenbond krijgt al jaren klachten over agressieve en soms misleidende verkopers aan de deur. 92% van de consumenten stoort zich aan deurverkopers en 71% ervaart het deurcontact als intimiderend, zo blijkt uit een enquête onder 7500 panelleden van de Consumentenbond. Deurverkopers negeren ook vaak de ‘Bel-niet-aan-stickers’
Gedragscode
Vooral telecom-, energiebedrijven en goede doelen maken gebruik van deurverkoop. Daarvoor schakelen ze zogeheten fieldmarketingbureaus in. Die moeten zich houden aan de gedragsregels vastgelegd in de Code voor Fieldmarketing (CFM) van de Reclame Code Commissie. Maar dat gebeurt vaak niet. De Consumentenbond onderzocht de werkwijze van de bureaus door met oud-medewerkers te praten. Ook ging de Consumentenbond undercover als student-deurverkoper.
Opgefokt sfeertje
Wat opvalt is het agressieve commerciële karakter bij de fieldmarketingbureaus. Alles draait om geld verdienen en verkooptargets halen. Ex-werknemers spreken over een opgefokt ‘Wolf of Wallstreet-sfeertje’. Wie veel verkoopt stijgt op de ‘carrièreladder’, wie weinig verkoopt is een loser en wordt vaak publiekelijk te schande gemaakt.
Dit komt door het systeem: deurverkopers krijgen een minimaal salaris. Ze gaan pas meer verdienen als ze veel contracten afsluiten. Met onder meer ‘salesbattles’ worden medewerkers opgejut om zoveel mogelijk te verkopen. Daarbij schenden ze bewust gedragsregels. Zo kreeg de undercoverstudent van de Consumentenbond te horen dat ze ‘doof’ moest zijn voor de ‘nee’ van potentiële klanten. En in verkoopscripts wordt soms zelfs aangeraden om te liegen. Zo adviseerde een fieldmarketingbureau wervers voor Alzheimer Nederland om te vertellen dat hun opa was overleden aan Alzheimer om klanten over de streep te trekken. Alzheimer Nederland liet weten de scripts niet te kennen en deze af te keuren.
Controle niet waterdicht
De Consumentenbond vroeg ook KPN, Ziggo, Odido, Delta, Essent en Vattenfall te reageren op het onderzoek. Consumenten klagen veel over deurverkopers voor deze bedrijven. Allemaal zeggen ze de misstanden niet te herkennen en de bureaus regelmatig te controleren op strenge gedragsregels.
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Die controle is duidelijk niet waterdicht. De afstand tussen opdrachtgever en het werkveld is te groot. Er gebeurt veel dat opdrachtgevers niet zien. Daarom zeggen wij: stop er gewoon helemaal mee. Neem een voorbeeld aan energiebedrijf Eneco. Dat stopte in 2021 al met colportage, vanwege de aanhoudende misstanden.
Verbod op colportage
De Consumentenbond wil het liefst een totaalverbod op colportage. Maar Europese regels laten dat nu nog niet toe. De overheid werkt wel aan een wettelijke afkoelperiode voor commerciële verkoop aan de deur. Een contract is dan pas geldig als consumenten na 3 dagen de verkoop bevestigen. Molenaar: ‘Dat is een stap in de goede richting, maar het lost het probleem niet op. Want de verkopers blijven dan aanbellen.’ (Consumentenbond)
Zie undercoverbeelden Consumentenbond: https://www.youtube.com/shorts/lddQTvpCS68
Uitgebreide video Consumentenbond: https://www.youtube.com/watch?v=1OVvi6ZmAjM