De autoreply van burgemeesters is niet altijd vriendelijk

De autoreply van burgemeesters is niet altijd vriendelijk

by Ziptone
10 juli 2024

‘In hoeverre en op wat voor manier reageren burgemeesters op een e-mailverzoek om met hen een gesprek te voeren over een maatschappelijk vraagstuk?’ Die vraag kwam aan de orde doordat twee onderzoekers een uitnodiging aan alle burgemeesters van Nederland stuurden. De reacties leidden tot een analyse van autoreply-berichten, bijvangst van een ander onderzoek.

 

De verschillen waren groot, aldus de onderzoekers, hoogleraar bestuurskunde Bert Marseille (Rijksuniversiteit Groningen) en Coen Modderman, hoogleraar recht in de decentrale overheden (Open Universiteit). Ze deelden op LinkedIn een aantal voorlopige resultaten. Zowel Marcouch (Arnhem) als Van Beukering (Nieuwegein) doen hun best zo vriendelijk mogelijk over te komen. Marcouch zegt onder meer ‘Hartelijk dank voor uw e-mail en goed te lezen dat u de moeite heeft genomen uw vraag, voorstel of verzoek met mij te delen’. Hij laat weten: ‘U kunt er op (sic) vertrouwen dat uw bericht onze aandacht heeft’ en laat daarna duidelijk weten wat de mailer van de gemeente kan verwachten. Ook geeft hij expliciet aan dat het een automatisch bericht betreft.

Ook de burgemeester van Nieuwegein is duidelijk en vriendelijk in haar automatische bericht. ‘Ik lees al mijn berichten en probeer zelf ook alle berichten te beantwoorden. Dat lukt helaas niet altijd. Het is daarom mogelijk dat u van een collega een reactie krijgt.’

Bitse autoreply

Andersoortige reacties kwamen uit gemeente Nijkerk (‘Indien nodig nemen wij uw bericht in behandeling’) en Rijswijk (‘Informatie, producten en diensten van de gemeente Rijkswijk zijn te vinden op www.rijswijk.nl. De disclaimer van toepassing op e-mail van de gemeente Rijkswijk vindt u op: https://www.rijskwijk.nl/e-mailgedragslijn.’). Volgens de onderzoekers is het een kleine, maar waardevolle stap om kort bij elkaar te zitten en te bespreken wat voor reactie de burgemeester geeft als mensen hem of haar benaderen. Kijk hier voor een wat uitgebreider overzicht. (LinkedIn)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top