De storing die de security-update van CrowdStrike veroorzaakte, heeft wereldwijd impact gehad op customerservice-afdelingen.
Bij luchtvaartmaatschappijen zoals Southwest en United Airlines was sprake van vertraagde en geannuleerde vluchten, waardoor de klantenservice overspoeld werden. Banken zoals JPMorgan Chase en Bank of America hadden te maken van storingen in online bankieren, waardoor een piek in het aantal telefoontjes naar de klantenservice ontstond. Ook omroepen zoals CNN en BBC kregen te maken met storingen in hun aanbod. Live-uitzendingen en streamingdiensten werden onderbroken waardoor klantenserviceafdelingen te maken kregen met een stroom aan klachten en ondersteuningsverzoeken. Daarnaast hadden online retailers zoals Amazon en Walmart te maken met problemen op hun e-commerce platforms. Zowel orderverwerking als chatsystemen van de klantenservice raakten verstoord.
Ook in Nederland raakten customerservice-teams overbelast.
De wereldwijde technische storing veroorzaakt door de update van CrowdStrike heeft ook externe dienstverleners geraakt, die content controleren voor de platforms van Facebook-eigenaar Meta. Dat meldt Reuters. Het zou volgens een bron met name gaan om Teleperformance en Concentrix. Volgens Meta was de impact op de contentmoderatie zelf “minimaal”. Volgens meta had de storing tijdelijk invloed op verschillende tools, waaronder SRT en HumanOps, die sommige leveranciers worden gebruikt voor het modereren van berichten op Facebook, Instagram, WhatsApp en Threads. Een deel van die menselijke beoordeling wordt uitgevoerd door Meta-personeel, maar het grootste deel wordt uitbesteed aan leveranciers, waaronder Teleperformance en Concentrix. (Reuters)