De soap rond de Zweedse democratische partij die een eigen loterijbedrijf exploiteert en hierbij agressieve telemarketing inzette, is een volgende fase ingegaan. In het onderzoek door de toezichthouder blijkt dat belangrijke documenten missen.
Kombispel, eigendom van de Zweedse democratische partij, had geen schriftelijke overeenkomst met het telemarketingbedrijf Effective Communication, dat partijkaartjes verkocht vanuit een callcenter in Barcelona. Dat zegt het partijbestuur in antwoord op vragen van de Zweedse Consumentenautoriteit, die de overeenkomst wilde zien in verband met haar onderzoek naar de loterij.
Kombispel hanteerde voor de verkoop van loten agressieve verkoopmethoden bij ouderen en verwarde personen. Ook bleek in 2017 uit een onderzoek dat de sociaaldemocraten loten op krediet verkochten aan mensen die al schulden hadden en duizenden mensen in de incassoprocedure dreven.
Het loterijbedrijf stelt nu dat er alleen gesprekken en correspondentie heeft plaatsgevonden met het Spaanse contactcenter Effective Communication. Dat zou echter niet geleid hebben tot een schriftelijke overeenkomst.
Die onwaarschijnlijke situatie stelt de Zweedse Consumentenautoriteit voor een nieuwe uitdaging. De instantie is in oktober begonnen met een onderzoek naar aanleiding van een reeks klachten van consumenten over Kombispel. Het loterijbedrijf huurde sinds mei 2022 het telemarketingbedrijf Effective Communication in voor de verkoop.
Ook voor de omstreden scripts, die de Consumentenautoriteit heeft opgevraagd, geldt dat die niet “systematisch zijn gearchiveerd” bij Kombispel. Er is wel een voorbeeld overlegd aan de Zweedse toezichthouder, maar dat is nog niet gedeeld met de pers, aldus de Zweedse krant Dagens Nyheter.
De Zweedse branchevereniging Kontakta heeft het loterijbedrijf afgelopen september uit de vereniging gezet. Het loterijbedrijf is een belangrijke geldbron voor de partijkas van de sociaaldemocraten, in 2023 leverde de loterij 9,8 miljoen SEK (ruim 8,5 ton in euro’s) op voor de partij. (DN)