Consumenten hebben voorkeur voor online klantenkaart

Consumenten hebben voorkeur voor online klantenkaart

by Erik Bouwer
2 augustus 2016

klantenkaart2 augustus 2016 – 69 procent van de consumenten zal eerder gebruik maken van een loyalty programma of klantenkaart van een retailer als ze kunnen beschikken over een app-gebaseerde loyalty card. Bedrijven moeten daarom niet alleen toegang tot de portemonnee van de consument willen hebben, ze moeten er ook voor zorgen dat ze bij die digitale portemonnee aan boord komen. Dat is het belangrijkste advies uit het rapport “The State of Mobile Wallet Marketing” van Urban Airship Inc. Het adviesbureau ondervroeg duizend Amerikaanse en duizend Britse smartphone-bezitters over hun ‘online portemonnee’ en de loyaliteitsprogramma’s waaraan ze deelnemen. Van de ondervraagden maakt 72 procent gebruik van 1 tot 5 programma’s, 19 procent neemt deel aan zes of meer programma’s, 8 procent doet aan geen enkel programma mee.

Mobile wallets zijn sterk in opkomst. Vaak gaat het om credit- of debitcard informatie die in een app is opgeslagen, waarmee consumenten kunnen betalen, spaarpunten kunnen laten bijschrijven of kortingen kunnen laten verrekenen. In de luchtvaart worden ze gebruikt voor de aankoop en opslag van tickets en boardingpassen. Iets meer dan de helft (54 procent) van de ondervraagde consumenten heeft ooit een mobile wallet gebruikt; een derde gebruikt deze zo goed als wekelijks. De heavy users vind je onder de Millennials, waar twee derde frequent gebruik maakt van een mobile wallet. Naarmate consumenten ouder zijn, neemt het gebruik verder af. De meest gehoorde toepassingen zijn klantkaarten (60 procent van de consumenten) en in de VS staan coupons (kortingsbonnen) op de tweede plaatst met 53 procent. Iets minder dan een kwart van de ondervraagden gebruikt de mobile wallet voor het doen van betalingen via een credit card. Twee derde van de consumenten geeft aan dat ze eerder mee zouden doen aan een loyaliteitsprogramma als dat gekoppeld was aan een smartphone app. In Nederland is het niet gebruikelijk, maar in de VS gaan consumenten massaal naar de winkel om ij hun inkopen voordeel te incasseren via coupons. De Amerikaanse consumenten geven daarbij aan dat ze reminders over het verstrijken van de geldigheidsduur van de coupon vanuit een app zouden waarderen en zelfs eerder en vaker naar de winkel zouden gaan.

Fysieke klantkaarten zijn nog niet ten dode opgeschreven. Driekwart van de ondervraagden gebruikt ze altijd (75 procent) of vaak (42 procent). Iets minder dan de helft van de klanten (43 procent) geeft aan dat ze de kaart niet gebruiken omdat ze hem niet bij zich hebben.

Bron: InternetRetailer.com (download rapport)

Geen categorie
Top